"PiS-owska sztuka w obronie życia poczętego". Co pominęła Wyborcza?

"PiS-owska sztuka w obronie życia poczętego" - krzyczy w tytule na łamach Gazety Wyborczej Arkadiusz Gruszczyński. Chodzi o prezentację filmu "Wyrok na niewinnych" w Centrum Sztuki Współczesnej.
dziecko, noworodek
dziecko, noworodek / Pixabay.com

- W CSW Zamek Ujazdowski odbędzie się pokaz antyaborcyjnego filmu, w dyskusji wezmą zaś udział aktywiści pro-life. Już kolejny raz ta instytucja kultury po przejęciu jej przez PiS angażuje się w obronę życia poczętego.

- pisze z kolei Gruszczyński na łamach Wyborcza.pl

- Pan redaktor Arkadiusz Gruszczyński z GW wysłał do mnie pytanie, czy instytucja kultury jest dobrym miejscem do prezentacji filmu i rozmów na temat aborcji. W odpowiedzi (poniżej) wskazałem, że niestety nie jesteśmy oryginalni, bo inne instytucje: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Labirynt w Lublinie, Trafo w Szczecinie robią całe wystawy na ten temat. Ale w swoim tekście redaktor Gruszczyński ten wątek pominął. Dlaczego? Myślę, że nie chciał po prostu reklamować tych instytucji i ich wydarzeń, choć wystawa pro-aborcyjna w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, po której zresztą oprowadza Pani Agnieszka Graff (amerykanistka) jeszcze trwa.

- informuje na swoim profilu na Facebooku szef CSW Piotr Bernatowicz

Piotr Bernatowicz publikuje informację, która miała zostać przesłana Wyborczej:

- Film „Wyrok na niewinnych”, którego premiera miała miejsce w ubiegłym roku, odpowiada o kulisach słynnego procesu Roe przeciwko Wade, w wyniku którego zalegalizowano aborcję w USA w 1973 roku. Proces i obrona wyroku amerykańskiego Sądu Najwyższego stanowią kontekst pracy amerykańskiej artystki Barbary Krurger „Twoje ciało to pole walki”, która jest częścią kolekcji CSW Zamek Ujazdowski. CSW Zamek Ujazdowski było także patronem pierwszej proaborcyjnej akcji w przestrzeni publicznej przeprowadzonej właśnie z użyciem pracy Barbary Kruger w 1991 roku. W ostatnim czasie dyskusja o aborcji powróciła w polskiej debacie publicznej i włączają się do niej także instytucje sztuki oraz artyści. W Lublinie w Galerii Labirynt odbyła się na początku minionego roku wystawa „Nigdy Nie Będziesz Szła Sama” heroizująca Strajk kobiet, szczecińska Trafostacja zorganizowała powtórzenie warszawskiej akcji z proaborcyjnym plakatem Barbary Kruger – CSW wypożyczyło do Trafostacji plakat Barbary Kruger. Wydarzenia te wyraźnie wspierały głoszone w ramach Strajku kobiet proaborcyjne hasła. Podobny charakter ma trwająca obecnie wystawa w Muzeum Nowoczesnej w Warszawie o tytule nawiązującym do innej pracy Barbary Kruger: „Kto napisze historię łez”, wystawie tej towarzyszą prezentacje filmów na temat aborcji. Wydarzenie w CSW Zamek Ujazdowski wpisuje się w tę, dość jednostronną dyskusję na temat aborcji prowadzoną w ostatnim czasie w polskich instytucjach artystycznych prezentując film i głos, który był w niej dotąd nieobecny.

Centrum Sztuki Współczesnej podejmuje różnorodne tematy i zjawiska, które są obecne we współczesnej sztuce i kulturze, tym bardziej tematy stanowiące punkt wyjścia tak wielu wystaw i wydarzeń artystycznych.

 

"Wyrok na niewinnych"

Film „Wyrok na niewinnych” w formie artystycznej porusza m.in. kwestie medyczne, prawne oraz medialne związane z procesem legalizacji aborcji. Dlatego do dyskusji po filmie zaprosiliśmy kobiety, ekspertki w powyższych dziedzinach. Jednak zarówno pokaz filmu oraz dyskusja mają charakter otwarty i zapraszamy do udziału wszystkie osoby zainteresowane tym tematem.

Od ponad stulecia trwa walka o uznanie aborcji za legalny zabieg medyczny i traktowanie jej jako tzw. prawo reprodukcyjne. W walce tej ścierają się odmienne wizje człowieczeństwa i ochrony życia ludzkiego. Od kilku dekad w walkę tę włączają się artyści i instytucje kultury. Jedna z pierwszych proaborcyjnych akcji artystycznych w Polsce została przeprowadzona w 1991 roku pod patronatem nowo powołanego Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W jej ramach na ulicach Warszawy rozklejano proaborcyjny plakat amerykańskiej artystki Barbary Kruger Twoje ciało to pole walki. Obecnie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej trwa oswajająca aborcję wystawa, której tytuł został zapożyczony z jednej z prac Barbary Kruger: Kto napisze historię łez. Artystka angażująca się w obronę orzeczenia amerykańskiego Sądu Najwyższego z 1973 roku, które legalizowało aborcję, stała się dla polskich artystów ikoną ruchu proaborcyjnego.

W proaborcyjnych działaniach, artystycznych projektach, dyskusjach i wystawach rzadko jednak uwzględniane jest stanowisko osób, w tym także feministek, zaangażowanych w legalizację aborcji w USA, które po latach ujawniają kłamstwa, manipulacje oraz czysto merkantylne nastawianie ukryte za tym proaborcyjnym ruchem. Historie takich osób – lekarza ginekologa żydowskiego pochodzenia, lidera ruchu proaborcyjnego, Bernarda Natansona oraz Normy McCorvey, słynnej Jane Roe z procesu Roe vs. Wade – opowiada najnowszy film Wyrok na niewinnych Cathy Beckerman i Nicka Loeba. Oparta na faktach fabuła podaje w wątpliwość proaborcyjny etos, który w swoich pracach propaguje m.in. Barbara Kruger. Film ten można potraktować jako ważny przypis do proaborcyjnej działalności tej i innych współczesnych artystów.

CSW zaprasza na pokaz filmu Sali im. W. Krukowskiego w Laboratorium, a po nim na dyskusję z udziałem ginekologa-położnika dr Barbary Antoniak, prawnika i psychologa Magdaleny Korzekwy-Kaliszuk oraz reżyserki i wicedyrektor Filmoteki Narodowej Magdaleny Piejko. Rozmowę poprowadzi Beata Łupińska-Rytel, wicedyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

12 stycznia o godzinie 18.00

 


 

POLECANE
Czujniki w domach i mieszkaniach będą obowiązkowe. Kiedy zacznie obowiązywać nowe prawo? pilne
Czujniki w domach i mieszkaniach będą obowiązkowe. Kiedy zacznie obowiązywać nowe prawo?

Rocznie w Polsce dochodzi do 30 tysięcy pożarów, w których ginie ponad 400 osób. Aby ograniczyć liczbę takich wypadków minister spraw wewnętrznych i administracji podpisał nowe rozporządzenie.

Zarząd Polskiej Grupy Lotniczej odwołany. Rynek Lotniczy: To polityczna awantura pilne
Zarząd Polskiej Grupy Lotniczej odwołany. Rynek Lotniczy: To polityczna awantura

Powołana wczoraj rada nadzorcza Polskiej Grupy Lotniczej odwołała zarząd tej spółki. "To efekt politycznej awantury, jaką wywołało odwołanie prezesa PLL LOT Michała Fijoła" – czytamy na stronie RynekLotniczy.pl

Uwaga na toksyczne ubrania dla dzieci. Skandal na słynnej platformie sprzedażowej z ostatniej chwili
Uwaga na toksyczne ubrania dla dzieci. Skandal na słynnej platformie sprzedażowej

Władze Seulu podczas kontroli ubrań z chińskich platform Temu i AliExpress wykryły przypadki przekroczenia kilkusetkrotnie norm toksycznych substancji, w tym m.in. w odzieży dla dzieci.

Wstrząs w kopalni w Bytomiu. Odczuli go mieszkańcy pilne
Wstrząs w kopalni w Bytomiu. Odczuli go mieszkańcy

Podziemny wstrząs w bytomskiej kopalni Bobrek był na tyle silny, że odczuli go mieszkańcy Bytomia, Zabrza i Rudy Śląskiej.

Hamujemy - GUS podało najnowsze dane dot. gospodarki pilne
Hamujemy - GUS podało najnowsze dane dot. gospodarki

Ze zaktualizowanych statystyk GUS wynika, że w 3 kwartale PKB wypracowane w Polsce było niższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Spadek sprawił, że w rocznych porównaniach widać hamowanie w gospodarce.

Niemcy: rośnie gotowość do obrony kraju z ostatniej chwili
Niemcy: rośnie gotowość do obrony kraju

Pozornie pacyfistycznie nastawione społeczeństwo niemieckie w ostatnim czasie wydaje się bardzo zmieniać swoje nastawienie do obrony kraju. Centrum Historii Wojskowości i Nauk Społecznych Bundeswehry przeprowadza już od 1996 roku badania na temat gotowości Niemiec do obrony.

Porażki polskiej reprezentacji to nie wina selekcjonera? Zaskakujący sondaż Wiadomości
Porażki polskiej reprezentacji to nie wina selekcjonera? Zaskakujący sondaż

Piłkarska reprezentacja Biało-Czerwonych Michała Probierza zaliczyła w ostatnich meczach dwie porażki – pierwszą w Porto ulegając Portugalii 1:5, a następnie w Warszawie przegrywając ze Szkocją 1:2, w efekcie czego kadra pierwszy raz spadła z najwyższej dywizji rozgrywek UEFA.

Prezydent Brazylii naciska na Europę: Francja nie może zablokować umowy UE-Mercosur polityka
Prezydent Brazylii naciska na Europę: Francja nie może zablokować umowy UE-Mercosur

Prezydent Brazylii Luiz Inacio Lula da Silva ocenił, że Francja nie może zablokować umowy handlowej UE-Mercosur, ponieważ decydujący głos ma w tej sprawie Bruksela.

Chwilówki w Polsce znów na topie. Polacy ruszyli po pożyczki pilne
Chwilówki w Polsce znów na topie. Polacy ruszyli po pożyczki

Jak podało Biuro Informacji Kredytowej, firmy pożyczkowe w październiku udzieliły pożyczek gotówkowych na kwotę 1,39 mld zł, to zwyżka o 44,6 proc. rdr.

IPN: Słowa szefa ukraińskiego IPN są manipulacją. Polska złożyła 9 wniosków pilne
IPN: Słowa szefa ukraińskiego IPN są manipulacją. Polska złożyła 9 wniosków

Szef Instytutu Pamięci Narodowej Ukrainy (IPNU) Anton Drobowycz oświadczył, że polski IPN od września nie odpowiedział na jego prośbę o przekazanie listy miejsc, w których mają być poszukiwane szczątki ofiar m.in. zbrodni wołyńskiej. Jaka jest prawda? Odpowiedzi udzielił rzecznik prasowy polskiego IPN.

REKLAMA

"PiS-owska sztuka w obronie życia poczętego". Co pominęła Wyborcza?

"PiS-owska sztuka w obronie życia poczętego" - krzyczy w tytule na łamach Gazety Wyborczej Arkadiusz Gruszczyński. Chodzi o prezentację filmu "Wyrok na niewinnych" w Centrum Sztuki Współczesnej.
dziecko, noworodek
dziecko, noworodek / Pixabay.com

- W CSW Zamek Ujazdowski odbędzie się pokaz antyaborcyjnego filmu, w dyskusji wezmą zaś udział aktywiści pro-life. Już kolejny raz ta instytucja kultury po przejęciu jej przez PiS angażuje się w obronę życia poczętego.

- pisze z kolei Gruszczyński na łamach Wyborcza.pl

- Pan redaktor Arkadiusz Gruszczyński z GW wysłał do mnie pytanie, czy instytucja kultury jest dobrym miejscem do prezentacji filmu i rozmów na temat aborcji. W odpowiedzi (poniżej) wskazałem, że niestety nie jesteśmy oryginalni, bo inne instytucje: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Labirynt w Lublinie, Trafo w Szczecinie robią całe wystawy na ten temat. Ale w swoim tekście redaktor Gruszczyński ten wątek pominął. Dlaczego? Myślę, że nie chciał po prostu reklamować tych instytucji i ich wydarzeń, choć wystawa pro-aborcyjna w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, po której zresztą oprowadza Pani Agnieszka Graff (amerykanistka) jeszcze trwa.

- informuje na swoim profilu na Facebooku szef CSW Piotr Bernatowicz

Piotr Bernatowicz publikuje informację, która miała zostać przesłana Wyborczej:

- Film „Wyrok na niewinnych”, którego premiera miała miejsce w ubiegłym roku, odpowiada o kulisach słynnego procesu Roe przeciwko Wade, w wyniku którego zalegalizowano aborcję w USA w 1973 roku. Proces i obrona wyroku amerykańskiego Sądu Najwyższego stanowią kontekst pracy amerykańskiej artystki Barbary Krurger „Twoje ciało to pole walki”, która jest częścią kolekcji CSW Zamek Ujazdowski. CSW Zamek Ujazdowski było także patronem pierwszej proaborcyjnej akcji w przestrzeni publicznej przeprowadzonej właśnie z użyciem pracy Barbary Kruger w 1991 roku. W ostatnim czasie dyskusja o aborcji powróciła w polskiej debacie publicznej i włączają się do niej także instytucje sztuki oraz artyści. W Lublinie w Galerii Labirynt odbyła się na początku minionego roku wystawa „Nigdy Nie Będziesz Szła Sama” heroizująca Strajk kobiet, szczecińska Trafostacja zorganizowała powtórzenie warszawskiej akcji z proaborcyjnym plakatem Barbary Kruger – CSW wypożyczyło do Trafostacji plakat Barbary Kruger. Wydarzenia te wyraźnie wspierały głoszone w ramach Strajku kobiet proaborcyjne hasła. Podobny charakter ma trwająca obecnie wystawa w Muzeum Nowoczesnej w Warszawie o tytule nawiązującym do innej pracy Barbary Kruger: „Kto napisze historię łez”, wystawie tej towarzyszą prezentacje filmów na temat aborcji. Wydarzenie w CSW Zamek Ujazdowski wpisuje się w tę, dość jednostronną dyskusję na temat aborcji prowadzoną w ostatnim czasie w polskich instytucjach artystycznych prezentując film i głos, który był w niej dotąd nieobecny.

Centrum Sztuki Współczesnej podejmuje różnorodne tematy i zjawiska, które są obecne we współczesnej sztuce i kulturze, tym bardziej tematy stanowiące punkt wyjścia tak wielu wystaw i wydarzeń artystycznych.

 

"Wyrok na niewinnych"

Film „Wyrok na niewinnych” w formie artystycznej porusza m.in. kwestie medyczne, prawne oraz medialne związane z procesem legalizacji aborcji. Dlatego do dyskusji po filmie zaprosiliśmy kobiety, ekspertki w powyższych dziedzinach. Jednak zarówno pokaz filmu oraz dyskusja mają charakter otwarty i zapraszamy do udziału wszystkie osoby zainteresowane tym tematem.

Od ponad stulecia trwa walka o uznanie aborcji za legalny zabieg medyczny i traktowanie jej jako tzw. prawo reprodukcyjne. W walce tej ścierają się odmienne wizje człowieczeństwa i ochrony życia ludzkiego. Od kilku dekad w walkę tę włączają się artyści i instytucje kultury. Jedna z pierwszych proaborcyjnych akcji artystycznych w Polsce została przeprowadzona w 1991 roku pod patronatem nowo powołanego Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W jej ramach na ulicach Warszawy rozklejano proaborcyjny plakat amerykańskiej artystki Barbary Kruger Twoje ciało to pole walki. Obecnie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej trwa oswajająca aborcję wystawa, której tytuł został zapożyczony z jednej z prac Barbary Kruger: Kto napisze historię łez. Artystka angażująca się w obronę orzeczenia amerykańskiego Sądu Najwyższego z 1973 roku, które legalizowało aborcję, stała się dla polskich artystów ikoną ruchu proaborcyjnego.

W proaborcyjnych działaniach, artystycznych projektach, dyskusjach i wystawach rzadko jednak uwzględniane jest stanowisko osób, w tym także feministek, zaangażowanych w legalizację aborcji w USA, które po latach ujawniają kłamstwa, manipulacje oraz czysto merkantylne nastawianie ukryte za tym proaborcyjnym ruchem. Historie takich osób – lekarza ginekologa żydowskiego pochodzenia, lidera ruchu proaborcyjnego, Bernarda Natansona oraz Normy McCorvey, słynnej Jane Roe z procesu Roe vs. Wade – opowiada najnowszy film Wyrok na niewinnych Cathy Beckerman i Nicka Loeba. Oparta na faktach fabuła podaje w wątpliwość proaborcyjny etos, który w swoich pracach propaguje m.in. Barbara Kruger. Film ten można potraktować jako ważny przypis do proaborcyjnej działalności tej i innych współczesnych artystów.

CSW zaprasza na pokaz filmu Sali im. W. Krukowskiego w Laboratorium, a po nim na dyskusję z udziałem ginekologa-położnika dr Barbary Antoniak, prawnika i psychologa Magdaleny Korzekwy-Kaliszuk oraz reżyserki i wicedyrektor Filmoteki Narodowej Magdaleny Piejko. Rozmowę poprowadzi Beata Łupińska-Rytel, wicedyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

12 stycznia o godzinie 18.00

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe