[Tylko u nas] Tomasz Terlikowski: Dzień islamu, czyli czy wierzymy w tego samego Boga

Już za kilka dni (26 stycznia) w Kościele odbędzie się Dzień Islamu. To jeden z tych dni, który nieodmiennie wywołuje kontrowersje. Jedną z nich jest pytanie, czy rzeczywiście my chrześcijanie i wyznawcy islamu wierzymy w tego samego Boga?
modlący się muzułmanie [Tylko u nas] Tomasz Terlikowski: Dzień islamu, czyli czy wierzymy w tego samego Boga
modlący się muzułmanie / Pixabay.com

Niemiecki biblista Joachim Gnilka w książce „Biblia a Koran” podkreśla, że Koran odwołuje się w swoim myśleniu do Boga Biblii i to właśnie Jego chce głosić. To pozytywne stwierdzenie nie oznacza, że między Bogiem Biblii (nawet jeśli ujmować Go tylko jako Boga Starego Testamentu) a Bogiem Koranu nie ma różnicy. „Dla Mahometa – wskazuje Gnilka – Bóg pozostaje absolutną Transcendencją, podczas gdy w Biblii nawiązuje on łączność z dziejami swojego ludu i z historią ludzkości. Do Boga Koranu ludzie nie mają dostępu. Wprawdzie za pośrednictwem Mahometa przekazał nam On swoje przykazania, nic jednak nie jest w stanie przerzucić pomostu między Stwórcą a stworzeniem”. Ale Paweł Lisicki w książce Dżihad i samozagłada Zachodu właśnie takie utożsamienie uznaje wprost za jeden z głównych błędów posoborowej teologii chrześcijańskiej islamu. Analizując chrześcijańskie i islamskie rozumienie Boga, Lisicki dochodzi do wniosku, że nie da się usprawiedliwić twierdzenia, że jedni i drudzy „adorują tego samego Boga”. Bóg chrześcijan jest Bogiem w Trójcy Świętej jedynym, a Bóg muzułmanów absolutną jednością (wiara w Trzy Osoby Boskie to dla muzułmanów straszliwa herezja). Jezus jest dla chrześcijan wcielonym Bogiem, a dla muzułmanów zwyczajnym człowiekiem. Bóg chrześcijan jest Bogiem, do którego istnienia można dotrzeć naturalnym rozumem, a Bóg muzułmanów nie. „Nie ma do niego żadnej drogi, ani takiej, jak zaproponował święty Tomasz z Akwinu, który wyszedł od obserwacji ruchu i zmienności rzeczy naturalnych, ani takiej, jaką wcześniej przedstawił św. Augustyn, kiedy to natrafił na istnienie obiektywnych i koniecznych praw moralnych. Ani pierwszy Poruszyciel, ani Dobro samo w sobie, jak by mówili chrześcijańscy filozofowie; ani Ojciec, ani Syn, jak modliliby się wyznawcy. Bóg islamu jest ponad wszystkim i poza wszystkim, niedocieczony i nieuchwytny” – wskazuje Lisicki. Choć z przedstawionymi przez niego analizami różnic między dwoma koncepcjami Boga nie sposób się nie zgodzić, to jednocześnie wydaje się, że można zakwestionować twierdzenie, które on z owych różnic wyciąga. 

Oczywiście jest faktem, że muzułmanie nie wierzą w Bóstwo Chrystusa, doktryna Trójcy Świętej jest dla nich ogromną herezją, sprzeciwem wobec fundamentalnej opinii o absolutnej Jedyności Boga, a Wcielenie narusza przekonanie o tym, że Bóg jest absolutnie Inny. Nie da się także pogodzić opinii Koranu o Maryi czy śmierci Jezusa z tym, co wiemy z Objawienia. Inna jest koncepcja transcendencji Boga i analogii ze Stworzeniem. Nie da się z tym polemizować. A jednak wcale nie trzeba z tego wyciągać wniosku, że wierzą oni w innego Boga. Dlaczego? Choćby dlatego, że teologicznie rzecz ujmując, innego Boga nie ma. Jest jeden Bóg, którego – jak naucza Kościół – istnienie można poznać z samej natury. W tego Boga wierzą muzułmanie. Także dla nich jest On Stwórcą Wszechświata, twórcą Prawa, w tym prawa naturalnego i wreszcie Kimś, kto się objawia człowiekowi. „Kościół spogląda z szacunkiem także na mahometan, oddających cześć jedynemu Bogu, żywemu i samoistnemu, miłosiernemu i wszechmocnemu, Stwórcy nieba i ziemi, Temu, który przemówił to ludzi” – wskazują ojcowie soborowi w Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich. Jan Paweł II w przemówieniu do młodych Marokańczyków z 1985 roku wyrażał rzecz zupełnie wprost: „Wierzymy w tego samego Boga, w Boga żywego, w Boga, który stworzył świat i doprowadza swe stworzenia do ich doskonałości”. Choć można uznać, że to myślenie jest przesadnie optymistyczne (sam z nim polemizowałem), a także można wskazać na to, że zarówno stworzenie człowieka, jak i Prawo czy racjonalność Boga rozumiane są inaczej w islamie, to w niczym nie zmienia to faktu, że Bóg, tak jak Go rozumie islam, odnosi nas wprost do Objawienia Boga z natury, a zatem odnosi nas do Boga, w którego wierzymy także i my. Można i należy się spierać o to, czy rzeczywiście jest to Bóg Abrahama, choć akurat w ten sposób określa go Sobór Watykański II, ale nie ma wątpliwości, że jest to Bóg, który daje się poznać także ludzkiemu rozumowi.

Nie może tego zmienić fakt, że muzułmanie wierzą czy pojmują Boga inaczej niż chrześcijanie. Filozoficznie to dość oczywiste. Z faktu, że inaczej opisujemy, pojmujemy (warto pamiętać, że chrześcijańskie pojmowanie Boga zakorzenione jest w Objawieniu Boga w Chrystusie, muzułmanie są zaś tego daru pozbawieni i zdani na własne, ułomne przecież siły) Boga, czy jakąkolwiek inną istotę, nie wynika przecież, że staje się ona inna. Nasze poznanie jest zawsze ułomne i nawet patrząc na drugiego człowieka, pojmujemy go i postrzegamy inaczej. U podstaw jedności jest nie tyle nasze postrzeganie, ile rzeczywistość. Ona jest i nie może jej zniszczyć nawet błędne czy odmienne postrzeganie. Mocno przypomniał o tym Benedykt XVI w przemówieniu do organizacji dialogu międzyreligijnego podczas swojej pielgrzymki do Ziemi Świętej. „Chociaż różnice, które zgłębiamy w dialogu międzyreligijnym, mogą niekiedy wydawać się przeszkodami, nie powinny one rzucać cienia na wspólne poczucie respektu i szacunku dla tego co powszechne, absolutne i dla prawdy, nakazującej ludziom religijnym, aby nade wszystko rozmawiali ze sobą. W istocie wspólnie jesteśmy przekonani, że rzeczywistości transcendentne mają swe źródło we Wszechmogącym i że noszą Jego ślady, które ludzie wierzący nawzajem wyznają wobec siebie, wobec naszych instytucji, społeczeństwa i świata” – podkreślał papież. Jednym słowem to, co odsyła człowieka do Boga, ma zawsze źródło w Bogu.

Wszystko, co napisałem, nie oznacza, że nie należy dyskutować nad islamem z perspektywy chrześcijańskiej, albo że należy przyjmować muzułmańską perspektywę takiej dyskusji. Nie ma i nie może być wątpliwości, że do natychmiastowego odrzucenia jest – tak często podkreślana przez islam – wspólnota „religii Księgi”. Chrześcijaństwo nie może się tak samoidentyfikować, jest ono religią Osoby, Wcielonego Boga, Jezusa Chrystusa. Nie litera, nie tekst, ale właśnie Jezus Chrystus, Bóg, który stał się człowiekiem, jest w jej centrum. Nie widać także powodów, by nie stawiać pytań o pochodzenie islamu. I to nie tylko z perspektywy historycznej, ale przede wszystkim teologicznej. Można i trzeba stawiać pytanie, czy islam jest tylko religią naturalną, której twórca skorzystał z rozmaitych obecnych wokół niego nurtów kulturowych, by stworzyć własną, czy też można dostrzegać w Koranie jakieś elementy objawienia i zwiedzenia. Mnie najbliższe jest przekonanie, że islam jest swoistym zwiedzeniem, w którym wykorzystane zostały autentyczne elementy Objawienia chrześcijańskiego, które Mahomet poznał. Zostało ono uzupełnione albo przez tradycję plemienną, albo wręcz przez zjawienia nie mające pochodzenia Boskiego. I w ten sposób powstała wypaczona wersja kultu Bożego, która w istocie odciąga ludzi od chrześcijaństwa i Chrystusa. W tym znaczeniu Mahomet może być uznawany za Antychrysta, jak rozumieli jego postać chrześcijanie, którzy zetknęli się z islamem jako pierwsi. Antychryst jest tym, który przesłania, zastępuje Chrystusa, a Mahomet spełnia taką właśnie rolę. Oczywiście nie jest to jedyna możliwa interpretacja zarówno „wiary” (a konkretnie jej przedmiotu) muzułmanów, jak i samego Mahometa. Pytania pozostają otwarte, i warto się nad nimi zatrzymać, przedyskutować je, przeanalizować wszystkie możliwe problemy. Nie ma też najmniejszych powodów, by w imię dialogu czy szacunku nie mówić o realnych problemach, sporach czy wręcz prześladowaniu chrześcijan. Nasz głos musi brzmieć w tej sprawie niezwykle donośnie, tak jak mocne i zdecydowane powinny być nasze wysiłki misyjne. Pełnia objawienia, pełnia szczęścia i prawdy jest osiągalna dopiero w Jezusie Chrystusie, i to Jego musimy wciąż na nowo głosić muzułmanom. Ale nie jako jakiegoś innego Boga, ale jako Jedynego i Prawdziwego Boga, Stwórcę Nieba i Ziemi, w którego – choć absolutnie fałszywie – jednak wierzą (a przynajmniej uznają Jego istnienie). W niepełny, błędny, ale realny sposób. 
 


 

POLECANE
Drwiący wpis Tuska. Jest riposta PiS z ostatniej chwili
Drwiący wpis Tuska. Jest riposta PiS

W niedzielę, w krakowskiej Hali "Sokół", Prawo i Sprawiedliwość ogłosi swojego kandydata na prezydenta podczas wydarzenia określanego jako "spotkanie obywatelskie". Choć oficjalne nazwisko nie padło, według wielu doniesień medialnych to Karol Nawrocki, prezes Instytutu Pamięci Narodowej, ma otrzymać poparcie partii Jarosława Kaczyńskiego. Proces wyłaniania kandydata był jednak burzliwy, a decyzję podjęto po długich negocjacjach.

Jaka pogoda nas czeka? IMGW wydał nowy komunikat z ostatniej chwili
Jaka pogoda nas czeka? IMGW wydał nowy komunikat

Synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Ewa Łapińska poinformowała, że w niedzielę niemal w całej Polsce będzie pochmurnie. Kolejne dni przyniosą stopniową poprawę pogody; będzie coraz więcej przejaśnień i rozpogodzeń, choć niewykluczone są także miejscowe, silne porywy wiatru i gołoledź.

Niemcy planują sprowadzenie nowej fali wykwalifikowanych imigrantów tylko u nas
Niemcy planują sprowadzenie nowej fali wykwalifikowanych imigrantów

Niemieckie ministerstwo spraw zagranicznych prognozuje wydanie około 200 000 wiz w celu zatrudnienia w Niemczech. To stanowi wzrost o ponad dziesięć procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

Najgroźniejszy rywal Trzaskowskiego? Ekspert wskazał problem z ostatniej chwili
Najgroźniejszy rywal Trzaskowskiego? Ekspert wskazał problem

Rafał Trzaskowski, kandydat Koalicji Obywatelskiej na prezydenta, rozpoczął kampanię z mocnym poparciem swojej partii. W prawyborach zdobył aż 74% głosów, pokonując Radosława Sikorskiego. - Jestem przekonany, że wychodzimy z tych prawyborów wzmocnieni. Mam bardzo mocny mandat, dużo determinacji i odwagi, by wygrać z PiS-em. Zachowywaliśmy się w czasie tej kampanii po rycersku, co daje mi ogromną energię na dalszą walkę - komentował swoją przewagę Trzaskowski.

Prof. Boštjan M. Turk: Huragan Trump i brukselska mgła tylko u nas
Prof. Boštjan M. Turk: Huragan Trump i brukselska mgła

Zwycięstwo Trumpa jest logiczną konsekwencją ostatnich wydarzeń. Potwierdziło to podobne wydarzenie w Europie 9 czerwca 2024 r., podczas wyborów do Parlamentu Europejskiego. Przy tej okazji wyborcy wymierzyli prawdziwy policzek partiom neosocjalistycznym, które broniły takich kwestii jak niekontrolowana migracja, zielona transformacja i kwestie LGBT.

Wybrałam najtrudniejszą opcję. Doda wydała oświadczenie z ostatniej chwili
"Wybrałam najtrudniejszą opcję". Doda wydała oświadczenie

Doda, jedna z największych gwiazd polskiego show-biznesu, zabrała głos na Instagramie. Piosenkarka postanowiła poruszyć temat hejtu.

Niemcy: płonie ośrodek dla imigrantów. Trwa akcja służb z ostatniej chwili
Niemcy: płonie ośrodek dla imigrantów. Trwa akcja służb

Poważny pożar w centralnym ośrodku dla imigrantów w mieście Vogelsang w Eifel. Zatrzymano 35-latka podejrzanego o dokonanie podpalenia.

Nigdy więcej tak nie mów. Burza w Pałacu Buckingham z ostatniej chwili
"Nigdy więcej tak nie mów". Burza w Pałacu Buckingham

Relacje między księciem Harrym a jego ojcem, królem Karolem III, od dawna pozostają napięte. W szczególności wydarzenia z 8 września 2022 roku, gdy rodzina królewska żegnała królową Elżbietę II, ujawniły poważny konflikt wśród arystokratów. 

Emocje w Las Vegas. Poznaliśmy mistrza świata Formuły 1 z ostatniej chwili
Emocje w Las Vegas. Poznaliśmy mistrza świata Formuły 1

Holender Max Verstappen (Red Bull) zapewnił sobie czwarty z rzędu i czwarty w karierze tytuł mistrza świata Formuły 1.

Córki widziały, jak piję, bardzo tego żałuję – znany aktor szczerze o swoim nałogu Wiadomości
Córki widziały, jak piję, bardzo tego żałuję – znany aktor szczerze o swoim nałogu

Przed laty był jednym z najbardziej rozchwytywanych aktorów młodego pokolenia, lecz w pewnym momencie zniknął z showbiznesu. Co stało za tym nagłym zwrotem?

REKLAMA

[Tylko u nas] Tomasz Terlikowski: Dzień islamu, czyli czy wierzymy w tego samego Boga

Już za kilka dni (26 stycznia) w Kościele odbędzie się Dzień Islamu. To jeden z tych dni, który nieodmiennie wywołuje kontrowersje. Jedną z nich jest pytanie, czy rzeczywiście my chrześcijanie i wyznawcy islamu wierzymy w tego samego Boga?
modlący się muzułmanie [Tylko u nas] Tomasz Terlikowski: Dzień islamu, czyli czy wierzymy w tego samego Boga
modlący się muzułmanie / Pixabay.com

Niemiecki biblista Joachim Gnilka w książce „Biblia a Koran” podkreśla, że Koran odwołuje się w swoim myśleniu do Boga Biblii i to właśnie Jego chce głosić. To pozytywne stwierdzenie nie oznacza, że między Bogiem Biblii (nawet jeśli ujmować Go tylko jako Boga Starego Testamentu) a Bogiem Koranu nie ma różnicy. „Dla Mahometa – wskazuje Gnilka – Bóg pozostaje absolutną Transcendencją, podczas gdy w Biblii nawiązuje on łączność z dziejami swojego ludu i z historią ludzkości. Do Boga Koranu ludzie nie mają dostępu. Wprawdzie za pośrednictwem Mahometa przekazał nam On swoje przykazania, nic jednak nie jest w stanie przerzucić pomostu między Stwórcą a stworzeniem”. Ale Paweł Lisicki w książce Dżihad i samozagłada Zachodu właśnie takie utożsamienie uznaje wprost za jeden z głównych błędów posoborowej teologii chrześcijańskiej islamu. Analizując chrześcijańskie i islamskie rozumienie Boga, Lisicki dochodzi do wniosku, że nie da się usprawiedliwić twierdzenia, że jedni i drudzy „adorują tego samego Boga”. Bóg chrześcijan jest Bogiem w Trójcy Świętej jedynym, a Bóg muzułmanów absolutną jednością (wiara w Trzy Osoby Boskie to dla muzułmanów straszliwa herezja). Jezus jest dla chrześcijan wcielonym Bogiem, a dla muzułmanów zwyczajnym człowiekiem. Bóg chrześcijan jest Bogiem, do którego istnienia można dotrzeć naturalnym rozumem, a Bóg muzułmanów nie. „Nie ma do niego żadnej drogi, ani takiej, jak zaproponował święty Tomasz z Akwinu, który wyszedł od obserwacji ruchu i zmienności rzeczy naturalnych, ani takiej, jaką wcześniej przedstawił św. Augustyn, kiedy to natrafił na istnienie obiektywnych i koniecznych praw moralnych. Ani pierwszy Poruszyciel, ani Dobro samo w sobie, jak by mówili chrześcijańscy filozofowie; ani Ojciec, ani Syn, jak modliliby się wyznawcy. Bóg islamu jest ponad wszystkim i poza wszystkim, niedocieczony i nieuchwytny” – wskazuje Lisicki. Choć z przedstawionymi przez niego analizami różnic między dwoma koncepcjami Boga nie sposób się nie zgodzić, to jednocześnie wydaje się, że można zakwestionować twierdzenie, które on z owych różnic wyciąga. 

Oczywiście jest faktem, że muzułmanie nie wierzą w Bóstwo Chrystusa, doktryna Trójcy Świętej jest dla nich ogromną herezją, sprzeciwem wobec fundamentalnej opinii o absolutnej Jedyności Boga, a Wcielenie narusza przekonanie o tym, że Bóg jest absolutnie Inny. Nie da się także pogodzić opinii Koranu o Maryi czy śmierci Jezusa z tym, co wiemy z Objawienia. Inna jest koncepcja transcendencji Boga i analogii ze Stworzeniem. Nie da się z tym polemizować. A jednak wcale nie trzeba z tego wyciągać wniosku, że wierzą oni w innego Boga. Dlaczego? Choćby dlatego, że teologicznie rzecz ujmując, innego Boga nie ma. Jest jeden Bóg, którego – jak naucza Kościół – istnienie można poznać z samej natury. W tego Boga wierzą muzułmanie. Także dla nich jest On Stwórcą Wszechświata, twórcą Prawa, w tym prawa naturalnego i wreszcie Kimś, kto się objawia człowiekowi. „Kościół spogląda z szacunkiem także na mahometan, oddających cześć jedynemu Bogu, żywemu i samoistnemu, miłosiernemu i wszechmocnemu, Stwórcy nieba i ziemi, Temu, który przemówił to ludzi” – wskazują ojcowie soborowi w Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich. Jan Paweł II w przemówieniu do młodych Marokańczyków z 1985 roku wyrażał rzecz zupełnie wprost: „Wierzymy w tego samego Boga, w Boga żywego, w Boga, który stworzył świat i doprowadza swe stworzenia do ich doskonałości”. Choć można uznać, że to myślenie jest przesadnie optymistyczne (sam z nim polemizowałem), a także można wskazać na to, że zarówno stworzenie człowieka, jak i Prawo czy racjonalność Boga rozumiane są inaczej w islamie, to w niczym nie zmienia to faktu, że Bóg, tak jak Go rozumie islam, odnosi nas wprost do Objawienia Boga z natury, a zatem odnosi nas do Boga, w którego wierzymy także i my. Można i należy się spierać o to, czy rzeczywiście jest to Bóg Abrahama, choć akurat w ten sposób określa go Sobór Watykański II, ale nie ma wątpliwości, że jest to Bóg, który daje się poznać także ludzkiemu rozumowi.

Nie może tego zmienić fakt, że muzułmanie wierzą czy pojmują Boga inaczej niż chrześcijanie. Filozoficznie to dość oczywiste. Z faktu, że inaczej opisujemy, pojmujemy (warto pamiętać, że chrześcijańskie pojmowanie Boga zakorzenione jest w Objawieniu Boga w Chrystusie, muzułmanie są zaś tego daru pozbawieni i zdani na własne, ułomne przecież siły) Boga, czy jakąkolwiek inną istotę, nie wynika przecież, że staje się ona inna. Nasze poznanie jest zawsze ułomne i nawet patrząc na drugiego człowieka, pojmujemy go i postrzegamy inaczej. U podstaw jedności jest nie tyle nasze postrzeganie, ile rzeczywistość. Ona jest i nie może jej zniszczyć nawet błędne czy odmienne postrzeganie. Mocno przypomniał o tym Benedykt XVI w przemówieniu do organizacji dialogu międzyreligijnego podczas swojej pielgrzymki do Ziemi Świętej. „Chociaż różnice, które zgłębiamy w dialogu międzyreligijnym, mogą niekiedy wydawać się przeszkodami, nie powinny one rzucać cienia na wspólne poczucie respektu i szacunku dla tego co powszechne, absolutne i dla prawdy, nakazującej ludziom religijnym, aby nade wszystko rozmawiali ze sobą. W istocie wspólnie jesteśmy przekonani, że rzeczywistości transcendentne mają swe źródło we Wszechmogącym i że noszą Jego ślady, które ludzie wierzący nawzajem wyznają wobec siebie, wobec naszych instytucji, społeczeństwa i świata” – podkreślał papież. Jednym słowem to, co odsyła człowieka do Boga, ma zawsze źródło w Bogu.

Wszystko, co napisałem, nie oznacza, że nie należy dyskutować nad islamem z perspektywy chrześcijańskiej, albo że należy przyjmować muzułmańską perspektywę takiej dyskusji. Nie ma i nie może być wątpliwości, że do natychmiastowego odrzucenia jest – tak często podkreślana przez islam – wspólnota „religii Księgi”. Chrześcijaństwo nie może się tak samoidentyfikować, jest ono religią Osoby, Wcielonego Boga, Jezusa Chrystusa. Nie litera, nie tekst, ale właśnie Jezus Chrystus, Bóg, który stał się człowiekiem, jest w jej centrum. Nie widać także powodów, by nie stawiać pytań o pochodzenie islamu. I to nie tylko z perspektywy historycznej, ale przede wszystkim teologicznej. Można i trzeba stawiać pytanie, czy islam jest tylko religią naturalną, której twórca skorzystał z rozmaitych obecnych wokół niego nurtów kulturowych, by stworzyć własną, czy też można dostrzegać w Koranie jakieś elementy objawienia i zwiedzenia. Mnie najbliższe jest przekonanie, że islam jest swoistym zwiedzeniem, w którym wykorzystane zostały autentyczne elementy Objawienia chrześcijańskiego, które Mahomet poznał. Zostało ono uzupełnione albo przez tradycję plemienną, albo wręcz przez zjawienia nie mające pochodzenia Boskiego. I w ten sposób powstała wypaczona wersja kultu Bożego, która w istocie odciąga ludzi od chrześcijaństwa i Chrystusa. W tym znaczeniu Mahomet może być uznawany za Antychrysta, jak rozumieli jego postać chrześcijanie, którzy zetknęli się z islamem jako pierwsi. Antychryst jest tym, który przesłania, zastępuje Chrystusa, a Mahomet spełnia taką właśnie rolę. Oczywiście nie jest to jedyna możliwa interpretacja zarówno „wiary” (a konkretnie jej przedmiotu) muzułmanów, jak i samego Mahometa. Pytania pozostają otwarte, i warto się nad nimi zatrzymać, przedyskutować je, przeanalizować wszystkie możliwe problemy. Nie ma też najmniejszych powodów, by w imię dialogu czy szacunku nie mówić o realnych problemach, sporach czy wręcz prześladowaniu chrześcijan. Nasz głos musi brzmieć w tej sprawie niezwykle donośnie, tak jak mocne i zdecydowane powinny być nasze wysiłki misyjne. Pełnia objawienia, pełnia szczęścia i prawdy jest osiągalna dopiero w Jezusie Chrystusie, i to Jego musimy wciąż na nowo głosić muzułmanom. Ale nie jako jakiegoś innego Boga, ale jako Jedynego i Prawdziwego Boga, Stwórcę Nieba i Ziemi, w którego – choć absolutnie fałszywie – jednak wierzą (a przynajmniej uznają Jego istnienie). W niepełny, błędny, ale realny sposób. 
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe