Ordo Iuris: Dyrektor Teatru Dramatycznego odwołana. Wojewoda uwzględnił argumentację Instytutu

Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł unieważnił powołanie Moniki Strzępki na stanowisko dyrektora Teatru Dramatycznego w Warszawie.
fot ilustracyjne / teatr Ordo Iuris: Dyrektor Teatru Dramatycznego odwołana. Wojewoda uwzględnił argumentację Instytutu
fot ilustracyjne / teatr / pixabay.com

W sierpniu, podczas inauguracji kadencji nowej dyrektor, w teatrze umieszczono rzeźbę przedstawiającą żeński organ płciowy, stylizowany na figurę Matki Bożej. W reakcji na ten fakt, Instytut Ordo Iuris skierował do wojewody wniosek o stwierdzenie nieważności wyboru Moniki Strzępki i przedstawił opinię prawną w tej sprawie. Instytut wskazywał, że koncepcja programowa nowej dyrektor odbiegała od oczekiwań wyrażonych przez organizatora konkursu na to stanowisko, które zakładały podtrzymanie tradycji teatru i dostosowanie repertuaru do dotychczasowej publiczności. Monika Strzępka podkreślała natomiast, że zamierza promować repertuar kontrowersyjny, skierowany do innego rodzaju audytorium. Instytut skierował też wnioski do instytucji publicznych o udzielenie informacji w tej sprawie oraz przygotował petycję z apelem o zaprzestanie finansowania Teatru Dramatycznego.

Procesyjne wprowadzenie rzeźby do Teatru odbyło się 31 sierpnia w ramach tzw. „Sabatu Dobrego Początku” zorganizowanego i sfinansowanego przez Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie we współpracy z grupą „Kolektyw Dramatycznego”. Środki na to wydarzenie pozyskane były z dotacji celowej od Miasta stołecznego Warszawy w ramach realizacji zadania publicznego pn. „Studio-Plac Defilad 2022”. Pod wpływem pism Instytutu, dyrektor Teatru Studio w Warszawie odciął się od dalszych związków z rzeźbą, twierdząc, że nie współfinansował zakupy tej rzeźby i nie zamierza jej zainstalować w prowadzonym przez siebie Teatrze Studio w Warszawie. Także w oficjalnym stanowisku Teatru Dramatycznego w Warszawie wskazano, że ustawienie rzeźby jest indywidualną decyzją Moniki Strzępki, a teatr nie dokonywał zakupu tej rzeźby. Z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w odpowiedzi na wniosek Ordo Iuris o uzyskanie dostępu do informacji publicznej, potwierdziło, że nie finansuje Teatru Dramatycznego. Natomiast na stronie stopwulgaryzacjikultury.pl opublikowana została przygotowana przez fundację petycja z apelem o wstrzymanie finansowania placówki.

Instytut skierował do Wojewody Mazowieckiego wniosek o stwierdzenie nieważności zarządzenia prezydenta Warszawy ustanawiającego Monikę Strzępkę dyrektorem Teatru Dramatycznego. Z analizy dokumentu stanowiącego autorską koncepcję programową placówki, wynika, że wizja teatru przedstawiona przez nową dyrektor odbiega od oczekiwań organizatora konkursu. Kandydatka zapowiedziała promowanie repertuaru kontrowersyjnego, skierowanego do tzw. publiczności progresywnej, co nie wpisuje się w tradycje teatru, na której pielęgnowaniu zależało miastu. Organizator precyzyjnie wskazał, że działalność Teatru Dramatycznego powinna być kierowana do dotychczasowej stałej publiczności, z dbałością o jej komfort i oczekiwania, a Teatr powinien realizować ideę wspólnotowej niewykluczającej przestrzeni.

Nowa dyrektor w koncepcji programowej oświadczyła natomiast, że teatr ma być „miejscem dla mniejszości, dla tożsamości nienormatywnych, dla queeru”. Monika podkreśliła również, iż jej program Teatru Dramatycznego „wykorzysta i wzmocni energię społecznej zmiany, którą tworzą protesty kobiet, ruchy klimatyczne”. Zapowiedziała też, że „w obliczu kolejnych comingoutów rodziców dzieci trans, a także niezrozumienia nieheteronormatywności i niebinarności", w drugim sezonie artystycznym wystawiony zostanie spektakl dla nastolatków powyżej 12. roku życia pt. „„Starcie światów”, wyreżyserowany „przez osobę wybraną w drodze konkursu”.

Ponadto, w programie Moniki Strzępki znalazły się deklaracje uczynienia z Teatru Dramatycznego „feministycznej instytucji kultury”. Dobór współpracowników i zaproponowany repertuar jednoznacznie wskazywał, że program nowej dyrektor promuje jedną ideologię liberalno-lewicową.

W związku z tym, prawnicy Ordo Iuris zawnioskowali do Wojewody Mazowieckiego o wszczęcie procedury nadzorczej w celu ustalenia legalności wydanego przez prezydenta Warszawy. Istnieje bowiem uzasadnione podejrzenie, że rozstrzygnięcie komisji konkursowej odbyło się ze szkodą przede wszystkim dla realizacji instytucji kultury, dla której został powołany Teatr Dramatyczny w Warszawie, ale również ze szkodą dla pozostałych kandydatów, którzy nie wykluczone, że spełnili warunki konkursowe. Wojewoda Mazowiecki przychylił się do argumentacji Ordo Iuris i uchylił zarządzenie, na podstawie którego Monika Strzępka została powołana na dyrektora teatru. 


 

POLECANE
Niech spie.dala. Silni Razem wściekli na Donalda Tuska gorące
"Niech spie.dala". "Silni Razem" wściekli na Donalda Tuska

Hasztag #SilniRazem po wielokrotnej kompromitacji nie jest już tak popularny na "X". Jednak stał się symbolem najbardziej zajadłej postawy "antypis". I potocznie tak są dziś nazywani najbardziej zajadli zwolennicy Donalda Tuska, Platformy Obywatelskiej, czy Romana Giertycha. A dzisiaj nie są z Donalda Tuska, mówić bardzo oględnie, zadowoleni.

Niemcy zazdroszczą polskim producentom kamperów Wiadomości
Niemcy zazdroszczą polskim producentom kamperów

Polskie marki kamperów zdobywają coraz większe uznanie na niemieckim rynku. Affinity, Freedo, Masuria i Vannado nie tylko przekonują klientów wysoką jakością, ale także zyskują lojalność dealerów.

„Zaraz zemdleję”. Dramatyczne wyznanie Nataszy Urbańskiej Wiadomości
„Zaraz zemdleję”. Dramatyczne wyznanie Nataszy Urbańskiej

Podróż powrotna z Czarnogóry do Polski okazała się dla Nataszy Urbańskiej jednym z najbardziej stresujących doświadczeń w życiu. Artystka opisała na Instagramie sytuację, do której doszło na pokładzie samolotu LOT lecącego z Podgoricy do Warszawy. Zemdlała, a - jak twierdzi - personel pokładowy zignorował nie tylko jej stan, ale i potrzeby pozostałych pasażerów.

Sukces tym razem nie dla Polek. Włoszki zbyt mocne w półfinale LN Wiadomości
Sukces tym razem nie dla Polek. Włoszki zbyt mocne w półfinale LN

Polskie siatkarki przegrały z Włoszkami 0:3 (18:25, 16:25, 14:25) w półfinale rozgrywanego w Łodzi turnieju finałowego Ligi Narodów. W niedzielę zagrają w meczu o trzecie miejsce z przegranym drugiego sobotniego półfinału, w którym Brazylia zmierzy się z Japonią.

Nowy model AI uciekał się do szantażu, aby uniknąć wyłączenia w fikcyjnym teście gorące
Nowy model AI uciekał się do szantażu, aby uniknąć wyłączenia w fikcyjnym teście

Nowy Claude Opus 4 firmy Anthropic często uciekał się do szantażu, aby uniknąć wyłączenia w fikcyjnym teście. Model groził ujawnieniem prywatnych informacji o inżynierach, którzy mieli planować jego wyłączenie.

Awaryjne lądowanie samolotu LOT w Warszawie z ostatniej chwili
Awaryjne lądowanie samolotu LOT w Warszawie

Z powodu sygnału o możliwej usterce lecący z Warszawy do Sofii samolot linii LOT musiał awaryjnie lądować na Lotnisku Chopina. - Lądowanie odbyło się w asyście służb. Maszyna wylądowała bezpiecznie - poinformował rzecznik prasowy Polskich Linii Lotniczych LOT Krzysztof Moczulski.

Wielki słup dymu nad Katowicami. Trwa dogaszanie Wiadomości
Wielki słup dymu nad Katowicami. Trwa dogaszanie

W sobotnie popołudnie, 26 lipca, w Katowicach doszło do pożaru w rejonie ul. Sądowej i Raciborskiej. Paliły się podkłady kolejowe składowane w pobliżu torowiska, w bezpośrednim sąsiedztwie budowy przy dworcu głównym PKP.

Niebezpieczny incydent w Krakowie. Kilkanaście osób poszkodowanych Wiadomości
Niebezpieczny incydent w Krakowie. Kilkanaście osób poszkodowanych

W piątkowy wieczór doszło do niebezpiecznego incydentu na przystanku tramwajowym przy ul. Bronowickiej w Krakowie. Z okna przejeżdżającego tramwaju ktoś rozpylił gaz pieprzowy w stronę grupy osób czekających na peronie. Jak informują poszkodowani, sytuacja miała miejsce około godziny 19:30.

Komunikat dla mieszkańców Rzeszowa z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Rzeszowa

Prawie 250 tys. zł kosztować będzie dokumentacja projektowa nowego domu kultury, który powstanie w Rzeszowie na osiedlu Krakowska Południe przy ul. Stojałowskiego. Dokumentacja gotowa ma być w ciągu 10 miesięcy.

Czerwona flaga na Pomorzu i w Zachodniopomorskiem. GIS zakazuje kąpieli Wiadomości
Czerwona flaga na Pomorzu i w Zachodniopomorskiem. GIS zakazuje kąpieli

Czerwone flagi zakazujące wejścia do wody wiszą w sobotę w dwunastu kąpieliskach w województwach pomorskim i zachodniopomorskim. Powodem jest zakwit sinic.

REKLAMA

Ordo Iuris: Dyrektor Teatru Dramatycznego odwołana. Wojewoda uwzględnił argumentację Instytutu

Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł unieważnił powołanie Moniki Strzępki na stanowisko dyrektora Teatru Dramatycznego w Warszawie.
fot ilustracyjne / teatr Ordo Iuris: Dyrektor Teatru Dramatycznego odwołana. Wojewoda uwzględnił argumentację Instytutu
fot ilustracyjne / teatr / pixabay.com

W sierpniu, podczas inauguracji kadencji nowej dyrektor, w teatrze umieszczono rzeźbę przedstawiającą żeński organ płciowy, stylizowany na figurę Matki Bożej. W reakcji na ten fakt, Instytut Ordo Iuris skierował do wojewody wniosek o stwierdzenie nieważności wyboru Moniki Strzępki i przedstawił opinię prawną w tej sprawie. Instytut wskazywał, że koncepcja programowa nowej dyrektor odbiegała od oczekiwań wyrażonych przez organizatora konkursu na to stanowisko, które zakładały podtrzymanie tradycji teatru i dostosowanie repertuaru do dotychczasowej publiczności. Monika Strzępka podkreślała natomiast, że zamierza promować repertuar kontrowersyjny, skierowany do innego rodzaju audytorium. Instytut skierował też wnioski do instytucji publicznych o udzielenie informacji w tej sprawie oraz przygotował petycję z apelem o zaprzestanie finansowania Teatru Dramatycznego.

Procesyjne wprowadzenie rzeźby do Teatru odbyło się 31 sierpnia w ramach tzw. „Sabatu Dobrego Początku” zorganizowanego i sfinansowanego przez Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie we współpracy z grupą „Kolektyw Dramatycznego”. Środki na to wydarzenie pozyskane były z dotacji celowej od Miasta stołecznego Warszawy w ramach realizacji zadania publicznego pn. „Studio-Plac Defilad 2022”. Pod wpływem pism Instytutu, dyrektor Teatru Studio w Warszawie odciął się od dalszych związków z rzeźbą, twierdząc, że nie współfinansował zakupy tej rzeźby i nie zamierza jej zainstalować w prowadzonym przez siebie Teatrze Studio w Warszawie. Także w oficjalnym stanowisku Teatru Dramatycznego w Warszawie wskazano, że ustawienie rzeźby jest indywidualną decyzją Moniki Strzępki, a teatr nie dokonywał zakupu tej rzeźby. Z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w odpowiedzi na wniosek Ordo Iuris o uzyskanie dostępu do informacji publicznej, potwierdziło, że nie finansuje Teatru Dramatycznego. Natomiast na stronie stopwulgaryzacjikultury.pl opublikowana została przygotowana przez fundację petycja z apelem o wstrzymanie finansowania placówki.

Instytut skierował do Wojewody Mazowieckiego wniosek o stwierdzenie nieważności zarządzenia prezydenta Warszawy ustanawiającego Monikę Strzępkę dyrektorem Teatru Dramatycznego. Z analizy dokumentu stanowiącego autorską koncepcję programową placówki, wynika, że wizja teatru przedstawiona przez nową dyrektor odbiega od oczekiwań organizatora konkursu. Kandydatka zapowiedziała promowanie repertuaru kontrowersyjnego, skierowanego do tzw. publiczności progresywnej, co nie wpisuje się w tradycje teatru, na której pielęgnowaniu zależało miastu. Organizator precyzyjnie wskazał, że działalność Teatru Dramatycznego powinna być kierowana do dotychczasowej stałej publiczności, z dbałością o jej komfort i oczekiwania, a Teatr powinien realizować ideę wspólnotowej niewykluczającej przestrzeni.

Nowa dyrektor w koncepcji programowej oświadczyła natomiast, że teatr ma być „miejscem dla mniejszości, dla tożsamości nienormatywnych, dla queeru”. Monika podkreśliła również, iż jej program Teatru Dramatycznego „wykorzysta i wzmocni energię społecznej zmiany, którą tworzą protesty kobiet, ruchy klimatyczne”. Zapowiedziała też, że „w obliczu kolejnych comingoutów rodziców dzieci trans, a także niezrozumienia nieheteronormatywności i niebinarności", w drugim sezonie artystycznym wystawiony zostanie spektakl dla nastolatków powyżej 12. roku życia pt. „„Starcie światów”, wyreżyserowany „przez osobę wybraną w drodze konkursu”.

Ponadto, w programie Moniki Strzępki znalazły się deklaracje uczynienia z Teatru Dramatycznego „feministycznej instytucji kultury”. Dobór współpracowników i zaproponowany repertuar jednoznacznie wskazywał, że program nowej dyrektor promuje jedną ideologię liberalno-lewicową.

W związku z tym, prawnicy Ordo Iuris zawnioskowali do Wojewody Mazowieckiego o wszczęcie procedury nadzorczej w celu ustalenia legalności wydanego przez prezydenta Warszawy. Istnieje bowiem uzasadnione podejrzenie, że rozstrzygnięcie komisji konkursowej odbyło się ze szkodą przede wszystkim dla realizacji instytucji kultury, dla której został powołany Teatr Dramatyczny w Warszawie, ale również ze szkodą dla pozostałych kandydatów, którzy nie wykluczone, że spełnili warunki konkursowe. Wojewoda Mazowiecki przychylił się do argumentacji Ordo Iuris i uchylił zarządzenie, na podstawie którego Monika Strzępka została powołana na dyrektora teatru. 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe