Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 

Jak podają branżowe media, władze Portugalii podjęły ostateczną decyzję ws. budowy nowego, wielkiego portu lotniczego dla Lizbony. Informację przekazał premier Portugalii Luís Montenegro. 
Samolot, zdjęcie poglądowe Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 
Samolot, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Zdaniem władz Portugalii obecna infrastruktura portu lotniczego w Lizbonie jest zbyt mała, aby rosnący ruch lotniczy mógł zostać „swobodnie obsłużony” i „aby narodowe linie TAP Portugal mogły nadal prężnie się rozwijać”.

Czytaj także: Polska Walcownia Rur „Andrzej” do zamknięcia. „Powód takiej sytuacji jest jeden – Zielony Ład

Portugalczycy budują megalotnisko

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, koszt budowy nowego lotniska to około dziesięć miliardów euro, a jego otwarcie planowane jest na rok 2034 – i to mimo że na ten moment inwestycja jeszcze na dobre się nie rozpoczęła. Portugalczycy mają tylko wybraną lokalizację. Port ma powstać w Alcochete, około 40 km od centrum Lizbony.

Portugalski premier Luís Montenegro uważa, że decyzja o nowym lotnisku jest „najlepszą decyzją”, gdyż odzwierciedla „najważniejszy interes kraju”, jakim jest rozwój

– wskazuje rynek-lotniczy.pl. 

Premier Portugalii, informując o decyzji, podkreślił: – Interes narodowy nie wymaga tylko decyzji, wymaga podjęcia najlepszej decyzji w oparciu o najlepsze informacje. Przypomnijmy, że w Portugalii przez wiele lat polityka wygrywała ze zdrowym rozsądkiem i opiniami ekspertów – debata o zasadności budowy nowego lotniska trwała tam blisko… 50 lat. 

Czytaj również: Rolnicy głodujący w Sejmie: Kołodziejczak deprecjonuje nas jako rolników i jako ludzi

Ekspert komentuje

Temat budowy lotniska pod Lizboną skomentował ekspert ds. lotniczych i obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines Maciej Wilk, który ironicznie zatytułował swój wpis „portugalska gigantomania”.

Premier Portugalii ogłosił plan budowy nowego lotniska dla Lizbony, położonego 40 km na wschód od centrum miasta, które docelowo zastąpi obecny port lotniczy i stanowić będzie hub linii lotniczych TAP. Nowe lotnisko zacznie działać w 2034 r. – pomimo faktu, że Portugalczycy nie mają na razie NIC poza wybraną lokalizacją

– wskazuje ekspert i dodaje, że widocznie Portugalczycy mają lepszych doradców od ministra Macieja Laska, który „uparcie twierdzi, że w Polsce, mając w ręku master plan, decyzję środowiskową i gotowe projekty, sama budowa przeciągnie się do 2032–2035”.

Portugalczycy prezentują również pożałowania godną gigantomanię – ich projekt przewiduje możliwość modułowej rozbudowy lotniska nawet do 100 mln pasażerów

– wskazuje Maciej Wilk i przypomina swoją wcześniejszą opinię nt. działań rządu ws. CPK. W jego opinii „zapowiedź odsunięcia w czasie budowy #CPK do 2032–2035 wraz z rozbudową Lotniska Chopina i Modlina to oczywista ZASŁONA DYMNA”.

Należy oczekiwać od rządu rozpoczęcia prac budowlanych w 2025, obrania terminu ukończenia CPK w 2030 r. oraz zarzucenia planów rozbudowy Lotniska Chopina. (…) Dlatego też jako Stowarzyszenie #TAKdlaCPK wystąpiliśmy z obywatelskim projektem ustawy obligującej rząd do realizacji #CPK w najkrótszym możliwym terminie, profesjonalizacji organów prowadzących projekt oraz wstrzymania inwestycji na Lotnisku Chopina. Każdy może pomóc w zbieraniu podpisów

– podsumowuje ekspert. 

Kontekst – sprawa budowy CPK 

Nowy rząd pod przewodnictwem Donalda Tuska, będąc jeszcze w opozycji, wielokrotnie podważał sens budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Potem w kampanii wyborczej obecna większość próbowała przekonywać Polaków, że jednak popiera tę ideę. Teraz, już po ponad 100 dniach rządów, coraz mniej wskazuje na to, że ta ważna dla Polski inwestycja będzie realizowana.

Z jednej strony padają deklaracje, że prace będą kontynuowane, ale z drugiej – po przejęciu CPK przez nowy rząd do władz spółki trafili przeciwnicy tej inwestycji, a politycy koalicji coraz częściej powtarzają tezy o „megalomańskiej inwestycji”. Pod koniec kwietnia „Gazeta Wyborcza” informowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”, a władze zamierzają rozbudować lotnisko Chopina w Warszawie.  

Czytaj więcej: Budowa CPK „odłożona”. Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego


 

POLECANE
Magdalena Środa niezadowolona z wyników wyborów: Kompletny dramat gorące
Magdalena Środa niezadowolona z wyników wyborów: "Kompletny dramat"

Na godz. 5:30 oficjalne wyniki pierwszej tury wyborów prezydenckich, po zliczeniu 97,06 proc. obwodów, prezentują się następująco: Rafał Trzaskowski – 31,09 proc., Karol Nawrocki – 29,74 proc. Wyniki dalece odbiegają od wyników w sondażach przedwyborczych. Z wyników wyborów niezadowolenie wyraża prof. Magdalena Środa.

Panika w Onecie: Rafał Trzaskowski pod ścianą. Projekt Tuska może się zawalić gorące
Panika w Onecie: "Rafał Trzaskowski pod ścianą. Projekt Tuska może się zawalić"

Na godz. 5:30 oficjalne wyniki pierwszej tury wyborów prezydenckich, po zliczeniu 97,06 proc. obwodów, prezentują się następująco: Rafał Trzaskowski – 31,09 proc., Karol Nawrocki – 29,74 proc. Wyniki dalece odbiegają od wyników w sondażach przedwyborczych. W tzw. "wiodących mediach" wywołuje to rodzaj paniki.

Dane z 97 proc. obwodów. Oto wyniki z ostatniej chwili
Dane z 97 proc. obwodów. Oto wyniki

Rafał Trzaskowski przed Karolem Nawrockim po pierwszej turze wyborów prezydenckich. PKW podała dane z 97,06 proc. obwodów.

Wybory prezydenckie 2025. Są wyniki late poll Ipsos z ostatniej chwili
Wybory prezydenckie 2025. Są wyniki late poll Ipsos

Tuż po północy pracownia Ipsos opublikowała wyniki late poll. Rafał Trzaskowski zdobył 31,1 proc. głosów, a Karol Nawrocki 29,1 proc. i to oni zmierzą się w drugiej turze wyborów prezydenckich.

Joe Biden ciężko chory. Agresywna forma raka z ostatniej chwili
Joe Biden ciężko chory. "Agresywna forma raka"

Były prezydent USA Joe Biden zmaga się z agresywnym rakiem prostaty Gleason 9 z przerzutami do kości.

Jarosław Kaczyński dla Tysol.pl: Prawica wyraźnie wygrała z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński dla Tysol.pl: Prawica wyraźnie wygrała

- Wynik jest z naszego punktu widzenia bardzo korzystny i dający otwarcie na zwycięstwo - powiedział dziś w rozmowie z Tysol.pl Jarosław Kaczyński, prezes PiS.

Trzaskowski kontra Nawrocki w drugiej turze. Pierwszy taki sondaż z ostatniej chwili
Trzaskowski kontra Nawrocki w drugiej turze. Pierwszy taki sondaż

Rafał Trzaskowski w drugiej turze wyborów prezydenckich może liczyć na 46 proc. głosów. Karol Nawrocki cieszy się poparciem 44 proc. — wynika z sondażu Opinia24 dla TVN24.

Polonia z Kanady wybrała Karola Nawrockiego pilne
Polonia z Kanady wybrała Karola Nawrockiego

Karol Nawrocki okazał się zwycięzcą wśród osób głosujących w Kanadzie - wynika z danych Państwowej Komisji Wyborczej. Kandydat wspierany przez PiS zdobył 42,65 proc. głosów, podczas gdy Rafał Trzaskowski - 27,73 proc.

Kogo poprą wyborcy Razem? Zandberg: Wyborcy to mądrzy ludzie, którzy mają swoje poglądy pilne
Kogo poprą wyborcy Razem? Zandberg: "Wyborcy to mądrzy ludzie, którzy mają swoje poglądy"

Jak wynika z sondażu exit poll wykonanego przez Ipsos dla TVP, TVN24 i Polsat News, Adrian Zandberg uzyskał 5,2 proc. poparcia zajmując piąte miejsce w niedzielnych wyborach prezydenckich.

Kogo poprze Mentzen w drugiej turze? Znamienne słowa z ostatniej chwili
Kogo poprze Mentzen w drugiej turze? Znamienne słowa

Sławomir Mentzen zabrał głos po ogłoszeniu wyników exit poll pierwszej tury wyborów prezydenckich.

REKLAMA

Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 

Jak podają branżowe media, władze Portugalii podjęły ostateczną decyzję ws. budowy nowego, wielkiego portu lotniczego dla Lizbony. Informację przekazał premier Portugalii Luís Montenegro. 
Samolot, zdjęcie poglądowe Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 
Samolot, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Zdaniem władz Portugalii obecna infrastruktura portu lotniczego w Lizbonie jest zbyt mała, aby rosnący ruch lotniczy mógł zostać „swobodnie obsłużony” i „aby narodowe linie TAP Portugal mogły nadal prężnie się rozwijać”.

Czytaj także: Polska Walcownia Rur „Andrzej” do zamknięcia. „Powód takiej sytuacji jest jeden – Zielony Ład

Portugalczycy budują megalotnisko

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, koszt budowy nowego lotniska to około dziesięć miliardów euro, a jego otwarcie planowane jest na rok 2034 – i to mimo że na ten moment inwestycja jeszcze na dobre się nie rozpoczęła. Portugalczycy mają tylko wybraną lokalizację. Port ma powstać w Alcochete, około 40 km od centrum Lizbony.

Portugalski premier Luís Montenegro uważa, że decyzja o nowym lotnisku jest „najlepszą decyzją”, gdyż odzwierciedla „najważniejszy interes kraju”, jakim jest rozwój

– wskazuje rynek-lotniczy.pl. 

Premier Portugalii, informując o decyzji, podkreślił: – Interes narodowy nie wymaga tylko decyzji, wymaga podjęcia najlepszej decyzji w oparciu o najlepsze informacje. Przypomnijmy, że w Portugalii przez wiele lat polityka wygrywała ze zdrowym rozsądkiem i opiniami ekspertów – debata o zasadności budowy nowego lotniska trwała tam blisko… 50 lat. 

Czytaj również: Rolnicy głodujący w Sejmie: Kołodziejczak deprecjonuje nas jako rolników i jako ludzi

Ekspert komentuje

Temat budowy lotniska pod Lizboną skomentował ekspert ds. lotniczych i obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines Maciej Wilk, który ironicznie zatytułował swój wpis „portugalska gigantomania”.

Premier Portugalii ogłosił plan budowy nowego lotniska dla Lizbony, położonego 40 km na wschód od centrum miasta, które docelowo zastąpi obecny port lotniczy i stanowić będzie hub linii lotniczych TAP. Nowe lotnisko zacznie działać w 2034 r. – pomimo faktu, że Portugalczycy nie mają na razie NIC poza wybraną lokalizacją

– wskazuje ekspert i dodaje, że widocznie Portugalczycy mają lepszych doradców od ministra Macieja Laska, który „uparcie twierdzi, że w Polsce, mając w ręku master plan, decyzję środowiskową i gotowe projekty, sama budowa przeciągnie się do 2032–2035”.

Portugalczycy prezentują również pożałowania godną gigantomanię – ich projekt przewiduje możliwość modułowej rozbudowy lotniska nawet do 100 mln pasażerów

– wskazuje Maciej Wilk i przypomina swoją wcześniejszą opinię nt. działań rządu ws. CPK. W jego opinii „zapowiedź odsunięcia w czasie budowy #CPK do 2032–2035 wraz z rozbudową Lotniska Chopina i Modlina to oczywista ZASŁONA DYMNA”.

Należy oczekiwać od rządu rozpoczęcia prac budowlanych w 2025, obrania terminu ukończenia CPK w 2030 r. oraz zarzucenia planów rozbudowy Lotniska Chopina. (…) Dlatego też jako Stowarzyszenie #TAKdlaCPK wystąpiliśmy z obywatelskim projektem ustawy obligującej rząd do realizacji #CPK w najkrótszym możliwym terminie, profesjonalizacji organów prowadzących projekt oraz wstrzymania inwestycji na Lotnisku Chopina. Każdy może pomóc w zbieraniu podpisów

– podsumowuje ekspert. 

Kontekst – sprawa budowy CPK 

Nowy rząd pod przewodnictwem Donalda Tuska, będąc jeszcze w opozycji, wielokrotnie podważał sens budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Potem w kampanii wyborczej obecna większość próbowała przekonywać Polaków, że jednak popiera tę ideę. Teraz, już po ponad 100 dniach rządów, coraz mniej wskazuje na to, że ta ważna dla Polski inwestycja będzie realizowana.

Z jednej strony padają deklaracje, że prace będą kontynuowane, ale z drugiej – po przejęciu CPK przez nowy rząd do władz spółki trafili przeciwnicy tej inwestycji, a politycy koalicji coraz częściej powtarzają tezy o „megalomańskiej inwestycji”. Pod koniec kwietnia „Gazeta Wyborcza” informowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”, a władze zamierzają rozbudować lotnisko Chopina w Warszawie.  

Czytaj więcej: Budowa CPK „odłożona”. Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego



 

Polecane
Emerytury
Stażowe