Robert Zawadzki: Podatek spalinowy – eksplozja kosztów

Polska szykuje się na kolejne wyzwanie – wprowadzenie nowego podatku, który uderzy w kierowców. Począwszy od roku 2024, właściciele pojazdów spalinowych zostaną obciążeni tym podatkiem, a im pojazd będzie starszy, tym większe obciążenie finansowe będą musieli ponieść.
Samochód. Ilustracja poglądowa Robert Zawadzki: Podatek spalinowy – eksplozja kosztów
Samochód. Ilustracja poglądowa / morguefile.com

Kwoty te mogą okazać się rażąco wygórowane. Ta deklaracja zmian wywołuje spore kontrowersje i pociąga za sobą ogromne konsekwencje dla każdego Polaka. W 2022 roku, w trakcie negocjacji dotyczących unijnych funduszy z KPO, Polska obiecała wprowadzenie nowego podatku pod koniec 2024 roku. Na początku miało to być jednorazowe obciążenie, ale od 2026 roku miałby on być naliczany corocznie. Kierowcy muszą przygotować się na nową rzeczywistość, która stanie przed nimi pod koniec 2024 roku. To zmiana, która nie tylko uderzy w ich finanse, ale także wpłynie na sposób, w jaki podróżują po kraju. Podatek na pojazdy spalinowe, często nazywany opłatą ekologiczną, wywołuje gorącą debatę. Jednym z głównych punktów niepewności jest dokładny termin wprowadzenia tego podatku, który wciąż pozostaje nieznany i utrudnia kierowcom planowanie przyszłości.

 

Historia nowego podatku burzliwa przeszłość i niepewna przyszłość

Nowy podatek ma na celu promowanie zakupu samochodów elektrycznych, które obecnie są droższe i często mniej wydajne od pojazdów spalinowych. Jeśli nowy podatek okaże się zbyt obciążający dla właścicieli starszych samochodów, to konieczność przejścia na pojazdy elektryczne może być poza ich zasięgiem. W kontekście rozwoju rynku pojazdów elektrycznych, warto zauważyć, że Europa stoi przed wyzwaniami związanymi z dostępnością infrastruktury ładowania. Oliver Zipse, prezes BMW, wyraził obawy co do zdolności Europy do dostarczenia wystarczającej ilości stacji ładowania w ciągu dwunastu lat do roku 2035. Jest to istotny punkt do przemyślenia, ponieważ promowanie pojazdów elektrycznych wymaga odpowiedniej infrastruktury, aby zapewnić wygodne korzystanie z tych pojazdów. Jednakże koncentracja na samych pojazdach elektrycznych może prowadzić do uzależnienia od surowców, takich jak lit, kobalt i metale ziem rzadkich. Istnieją także obawy, że Chiny mogą posiadać przewagę nad Europą w branży pojazdów elektrycznych, co może wpłynąć na dostępność i cenę tych pojazdów. Te kwestie są istotne w kontekście wprowadzenia nowego podatku na paliwo, który może wpłynąć na wybór konsumentów i strukturę rynku samochodowego. To problem nie tylko indywidualny, ale także kwestia gospodarcza i społeczna, która wpłynie na wiele aspektów życia Polaków. Niemniej jednak, nadal nie ma konkretnej ustawy wprowadzającej te opłaty. Warto zaznaczyć, że już w 2006 roku rząd próbował wprowadzić podatek na pojazdy, ale projekt został wycofany. Teraz, po latach, ta idea powraca, ale z nowymi zasadami. Wówczas opłaty były oparte na pojemności skokowej silnika i normach emisji spalin. To rozwiązanie wciąż może wpłynąć na obecne regulacje.

 

Starsze samochody w nowej rzeczywistości

Polska jest krajem o najstarszym średnim wieku samochodów w Unii Europejskiej. Dane Eurostatu pokazują, że na 1000 Polaków przypada 687 pojazdów. Niemniej jednak, aż 41,3% samochodów ma co najmniej 20 lat, co oznacza, że Polacy jeżdżą najstarszymi pojazdami w regionie. Inne kraje już wprowadziły podobne opłaty, ale często z pewnymi wyjątkami. Na przykład, Węgry postanowiły obciążyć kosztami podatku rząd, a nie właścicieli najstarszych samochodów. Czechy natomiast opodatkowały jedynie samochody służbowe, zwalniając właścicieli pojazdów prywatnych. Bułgaria natomiast nalicza podatek na podstawie mocy silnika. To pokazuje, że każdy kraj stawia czoła wyzwaniom ekologicznym na swój sposób. Ostatecznie, to osoby o niższym statusie społecznym będą najbardziej narażone na skutki wprowadzenia nowego podatku. Właściciele starych samochodów zazwyczaj nie są zamożni, a to właśnie ich pojazdy emitują większe ilości szkodliwych substancji. To może prowadzić do rezygnacji z samochodów przez te grupy społeczne i zwiększenia wyludnienia na wsiach i w mniejszych miastach.Jednakże wyzwania nie kończą się na podatku na paliwo. W Polsce istnieje także problem wykluczenia komunikacyjnego, który dotyka około 20% miejscowości w kraju. Oznacza to, że mieszkańcy tych obszarów nie mają dostępu do transportu publicznego, co sprawia, że samochód staje się niezbędny. Mimo że Polska posiada transport publiczny w wielu regionach, istnieją obszary, gdzie brakuje jakiejkolwiek komunikacji publicznej. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, Polska posiada 480 435 km linii komunikacji autobusowej, ale jest to o 40% mniej niż osiem lat temu. Stowarzyszenie Ekonomiki Transportu szacuje, że około 20% miejscowości w Polsce nie ma dostępu do transportu publicznego. To problem dotyczy jednej piątej kraju. Dla mieszkańców tych obszarów alternatywą jest jedynie korzystanie z rowerów lub usług przewoźników prywatnych, takich jak BlaBlaCar. Nawet jeśli istnieje dostęp do transportu publicznego, często są to połączenia dalekobieżne, które nie zawsze spełniają potrzeby mieszkańców lokalnych miejscowości. Na przykład, podróż koleją z Mielca do Lublina wymaga aż dwóch przesiadek i zajmuje 5,3 godziny, podczas gdy samochodem ten czas jest znacznie krótszy.

 

Ekologiczna nierówność kto najbardziej ucierpi?

W obliczu tych trudności, liczba samochodów w Polsce pozostaje na bardzo wysokim poziomie. W niektórych przypadkach samochód prywatny jest po prostu niezbędny, aby dostać się w określone miejsce. Dlatego nowy podatek na paliwo może okazać się ciężarem nie tylko finansowym, ale także społecznym. Są to kwestie, które mają bardzo duży wpływ na codzienne życie obywateli. Walka z poprawą dostępności transportu publicznego to wyzwanie, którego nie można lekceważyć. Wprowadzenie nowego podatku na paliwo w Polsce to ekonomiczna eksplozja kosztów, która niesie ze sobą katastrofalne skutki dla obywateli, jest to cios w budżety właścicieli starszych pojazdów. Polska, z najstarszymi samochodami w UE, zostaje poddana brutalnemu obciążeniu finansowemu. Ludzie o niższym statusie społecznym zostaną dotknięci najmocniej, a to może prowadzić do dramatycznych konsekwencji, takich jak zwiększające się wyludnienie na wsiach i w mniejszych miastach.
 


 

POLECANE
Sabotaż na kolei. Są pierwsze zatrzymania z ostatniej chwili
Sabotaż na kolei. Są pierwsze zatrzymania

Dochodzi do pierwszych zatrzymań. Osoby biorące w tym udział są zatrzymywane przez ABW i przez policję - poinformował w środę rzecznik ministra koordynatora służb specjalnych Jacek Dobrzyński, odnosząc się do aktów dywersji na kolei.

Kreml bierze odwet. Rosyjskie MSZ zapowiada redukcję liczby polskiego personelu dyplomatycznego z ostatniej chwili
Kreml bierze odwet. Rosyjskie MSZ zapowiada redukcję liczby polskiego personelu dyplomatycznego

Rosyjski resort spraw zagranicznych zapowiedział w środę zredukowanie liczby pracowników polskiego personelu dyplomatycznego i konsularnego w Rosji w związku z decyzją władz Polski o zamknięciu rosyjskiego konsulatu w Gdańsku.

Nowa inicjatywa prezydenta. Będzie subfundusz dla szpitali na czas działań wojennych z ostatniej chwili
Nowa inicjatywa prezydenta. Będzie subfundusz dla szpitali na czas działań wojennych

Szpitale otrzymają wsparcie na przygotowanie infrastruktury potrzebnej w sytuacjach kryzysowych, w tym podczas działań wojennych - zakłada prezydencki projekt skierowany do Sejmu. Pieniądze mają pochodzić z nowego subfunduszu w Funduszu Medycznym.

Jest reakcja Kremla na zamknięcie rosyjskiego konsulatu w Gdańsku z ostatniej chwili
Jest reakcja Kremla na zamknięcie rosyjskiego konsulatu w Gdańsku

– Stosunki z Polską uległy całkowitemu pogorszeniu – powiedział rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow, pytany o decyzję polskiego MSZ ws. zamknięcia ostatniego rosyjskiego konsulatu w Polsce.

Niemcy rozczarowani wetem prezydenta Nawrockiego ws. parku narodowego gorące
Niemcy rozczarowani wetem prezydenta Nawrockiego ws. parku narodowego

Jak informuje portal dw.com, niemieccy samorządowcy i ekolodzy nie kryją rozczarowania decyzją prezydenta Karola Nawrockiego o zawetowaniu ustawy ustanawiającej Park Narodowy Doliny Dolnej Odry.

KO przyjmie zmiany traktatowe za wszelką cenę? Szef MSZ w Sejmie: Nasz rząd nie pozwoli na polexit polityka
KO przyjmie zmiany traktatowe za wszelką cenę? Szef MSZ w Sejmie: Nasz rząd nie pozwoli na polexit

– Insynuując, że integracja europejska jest wymierzonym w Polskę spiskiem, nie pomaga pan ani Unii, ani Polsce, przygotowuje pan psychologiczny i polityczny grunt pod wyjście z UE – zwrócił się do prezydenta Karola Nawrockiego szef MSZ Radosław Sikorski. – Nasz rząd na polexit nie pozwoli – podkreślił.

MSZ wycofał zgodę na funkcjonowanie rosyjskiego konsulatu w Gdańsku z ostatniej chwili
MSZ wycofał zgodę na funkcjonowanie rosyjskiego konsulatu w Gdańsku

Szef MSZ Radosław Sikorski poinformował w środę rano, że podjął decyzję o wycofaniu zgody na funkcjonowanie rosyjskiego konsulatu w Gdańsku.

Zakończono operowanie polskiego i sojuszniczego lotnictwa. Komunikat DORSZ z ostatniej chwili
Zakończono operowanie polskiego i sojuszniczego lotnictwa. Komunikat DORSZ

Operowanie polskiego i sojuszniczego lotnictwa w naszej przestrzeni powietrznej, związane z uderzeniami Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, zostało zakończone – poinformowało w środę Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych.

Nieoficjalnie: Po sabotażu na kolei Polska uruchomiła specjalne kanały kontaktowe z USA z ostatniej chwili
Nieoficjalnie: Po sabotażu na kolei Polska uruchomiła specjalne kanały kontaktowe z USA

Według nieoficjalnych ustaleń RMF FM polskie władze zwróciły się do Stanów Zjednoczonych o wsparcie po atakach na infrastrukturę kolejową. Do rozmów miało dojść w związku z dywersją przeprowadzoną przez osoby współpracujące z rosyjskimi służbami. W sprawę zaangażowały się amerykańskie instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo.

Ciche ofiary wojny w Etiopii. Porażające relacje zgwałconych kobiet: „Byłoby lepiej, gdyby mnie zabili” gorące
Ciche ofiary wojny w Etiopii. Porażające relacje zgwałconych kobiet: „Byłoby lepiej, gdyby mnie zabili”

BBC dotarło do placówek medycznych, gdzie leczone są ofiary gwałtów dokonywanych w Etiopii przez walczące ze sobą strony konfliktu domowego. Statystyki mówią o tysiącach przypadków nadużyć seksualnych.

REKLAMA

Robert Zawadzki: Podatek spalinowy – eksplozja kosztów

Polska szykuje się na kolejne wyzwanie – wprowadzenie nowego podatku, który uderzy w kierowców. Począwszy od roku 2024, właściciele pojazdów spalinowych zostaną obciążeni tym podatkiem, a im pojazd będzie starszy, tym większe obciążenie finansowe będą musieli ponieść.
Samochód. Ilustracja poglądowa Robert Zawadzki: Podatek spalinowy – eksplozja kosztów
Samochód. Ilustracja poglądowa / morguefile.com

Kwoty te mogą okazać się rażąco wygórowane. Ta deklaracja zmian wywołuje spore kontrowersje i pociąga za sobą ogromne konsekwencje dla każdego Polaka. W 2022 roku, w trakcie negocjacji dotyczących unijnych funduszy z KPO, Polska obiecała wprowadzenie nowego podatku pod koniec 2024 roku. Na początku miało to być jednorazowe obciążenie, ale od 2026 roku miałby on być naliczany corocznie. Kierowcy muszą przygotować się na nową rzeczywistość, która stanie przed nimi pod koniec 2024 roku. To zmiana, która nie tylko uderzy w ich finanse, ale także wpłynie na sposób, w jaki podróżują po kraju. Podatek na pojazdy spalinowe, często nazywany opłatą ekologiczną, wywołuje gorącą debatę. Jednym z głównych punktów niepewności jest dokładny termin wprowadzenia tego podatku, który wciąż pozostaje nieznany i utrudnia kierowcom planowanie przyszłości.

 

Historia nowego podatku burzliwa przeszłość i niepewna przyszłość

Nowy podatek ma na celu promowanie zakupu samochodów elektrycznych, które obecnie są droższe i często mniej wydajne od pojazdów spalinowych. Jeśli nowy podatek okaże się zbyt obciążający dla właścicieli starszych samochodów, to konieczność przejścia na pojazdy elektryczne może być poza ich zasięgiem. W kontekście rozwoju rynku pojazdów elektrycznych, warto zauważyć, że Europa stoi przed wyzwaniami związanymi z dostępnością infrastruktury ładowania. Oliver Zipse, prezes BMW, wyraził obawy co do zdolności Europy do dostarczenia wystarczającej ilości stacji ładowania w ciągu dwunastu lat do roku 2035. Jest to istotny punkt do przemyślenia, ponieważ promowanie pojazdów elektrycznych wymaga odpowiedniej infrastruktury, aby zapewnić wygodne korzystanie z tych pojazdów. Jednakże koncentracja na samych pojazdach elektrycznych może prowadzić do uzależnienia od surowców, takich jak lit, kobalt i metale ziem rzadkich. Istnieją także obawy, że Chiny mogą posiadać przewagę nad Europą w branży pojazdów elektrycznych, co może wpłynąć na dostępność i cenę tych pojazdów. Te kwestie są istotne w kontekście wprowadzenia nowego podatku na paliwo, który może wpłynąć na wybór konsumentów i strukturę rynku samochodowego. To problem nie tylko indywidualny, ale także kwestia gospodarcza i społeczna, która wpłynie na wiele aspektów życia Polaków. Niemniej jednak, nadal nie ma konkretnej ustawy wprowadzającej te opłaty. Warto zaznaczyć, że już w 2006 roku rząd próbował wprowadzić podatek na pojazdy, ale projekt został wycofany. Teraz, po latach, ta idea powraca, ale z nowymi zasadami. Wówczas opłaty były oparte na pojemności skokowej silnika i normach emisji spalin. To rozwiązanie wciąż może wpłynąć na obecne regulacje.

 

Starsze samochody w nowej rzeczywistości

Polska jest krajem o najstarszym średnim wieku samochodów w Unii Europejskiej. Dane Eurostatu pokazują, że na 1000 Polaków przypada 687 pojazdów. Niemniej jednak, aż 41,3% samochodów ma co najmniej 20 lat, co oznacza, że Polacy jeżdżą najstarszymi pojazdami w regionie. Inne kraje już wprowadziły podobne opłaty, ale często z pewnymi wyjątkami. Na przykład, Węgry postanowiły obciążyć kosztami podatku rząd, a nie właścicieli najstarszych samochodów. Czechy natomiast opodatkowały jedynie samochody służbowe, zwalniając właścicieli pojazdów prywatnych. Bułgaria natomiast nalicza podatek na podstawie mocy silnika. To pokazuje, że każdy kraj stawia czoła wyzwaniom ekologicznym na swój sposób. Ostatecznie, to osoby o niższym statusie społecznym będą najbardziej narażone na skutki wprowadzenia nowego podatku. Właściciele starych samochodów zazwyczaj nie są zamożni, a to właśnie ich pojazdy emitują większe ilości szkodliwych substancji. To może prowadzić do rezygnacji z samochodów przez te grupy społeczne i zwiększenia wyludnienia na wsiach i w mniejszych miastach.Jednakże wyzwania nie kończą się na podatku na paliwo. W Polsce istnieje także problem wykluczenia komunikacyjnego, który dotyka około 20% miejscowości w kraju. Oznacza to, że mieszkańcy tych obszarów nie mają dostępu do transportu publicznego, co sprawia, że samochód staje się niezbędny. Mimo że Polska posiada transport publiczny w wielu regionach, istnieją obszary, gdzie brakuje jakiejkolwiek komunikacji publicznej. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, Polska posiada 480 435 km linii komunikacji autobusowej, ale jest to o 40% mniej niż osiem lat temu. Stowarzyszenie Ekonomiki Transportu szacuje, że około 20% miejscowości w Polsce nie ma dostępu do transportu publicznego. To problem dotyczy jednej piątej kraju. Dla mieszkańców tych obszarów alternatywą jest jedynie korzystanie z rowerów lub usług przewoźników prywatnych, takich jak BlaBlaCar. Nawet jeśli istnieje dostęp do transportu publicznego, często są to połączenia dalekobieżne, które nie zawsze spełniają potrzeby mieszkańców lokalnych miejscowości. Na przykład, podróż koleją z Mielca do Lublina wymaga aż dwóch przesiadek i zajmuje 5,3 godziny, podczas gdy samochodem ten czas jest znacznie krótszy.

 

Ekologiczna nierówność kto najbardziej ucierpi?

W obliczu tych trudności, liczba samochodów w Polsce pozostaje na bardzo wysokim poziomie. W niektórych przypadkach samochód prywatny jest po prostu niezbędny, aby dostać się w określone miejsce. Dlatego nowy podatek na paliwo może okazać się ciężarem nie tylko finansowym, ale także społecznym. Są to kwestie, które mają bardzo duży wpływ na codzienne życie obywateli. Walka z poprawą dostępności transportu publicznego to wyzwanie, którego nie można lekceważyć. Wprowadzenie nowego podatku na paliwo w Polsce to ekonomiczna eksplozja kosztów, która niesie ze sobą katastrofalne skutki dla obywateli, jest to cios w budżety właścicieli starszych pojazdów. Polska, z najstarszymi samochodami w UE, zostaje poddana brutalnemu obciążeniu finansowemu. Ludzie o niższym statusie społecznym zostaną dotknięci najmocniej, a to może prowadzić do dramatycznych konsekwencji, takich jak zwiększające się wyludnienie na wsiach i w mniejszych miastach.
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe