Cyberzagrożenia wynikające z deficytów regulacji prawnych wyzwaniem dla kolejnych rządów?
Elementy wykorzystywane w systemach, które integrują różne technologie, czujniki i urządzenia, aby stworzyć inteligentne i responsywne środowisko. Wśród tych komponentów można wymienić czujniki, siłowniki, analitykę oraz inne elementy, które umożliwiają monitorowanie, sterowanie i analizę danych wewnątrz systemu AMI. Na przykład, siłowniki są używane do sterowania oświetleniem, temperaturą czy dźwiękiem, podczas gdy czujniki zbierają dane, a analityka przetwarza je w celu podejmowania inteligentnych decyzji.
Systemy AMI mają wiele zastosowań, takich jak inteligentne budynki, inteligentne miasta, opieka zdrowotna oraz wiele innych dziedzin, gdzie automatyzacja, interakcja i efektywność są kluczowe.
Niestety, wykorzystywanie ich może wiązać się z ryzykiem.
Niech przykładem będą inteligentne liczniki prądu.
Bez wprowadzenia przepisów regulujących certyfikowanie tych urządzeń pod kątem cyberbezpieczeństwa, opracowania odpowiednich metodyk i narzędzi do testowania, wprowadzenie regulacji prawnych określających odpowiedzialność dostawców za oferowane produkty pod kątem cyberbezpieczeństwa, bez nowelizacji Prawa Zamówień Publicznych nie da się zapewnić odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa dla infrastruktury krytycznej dla państwa jakim jest energetyka, transport kolejowy, infrastruktura liniowa itp.
Pełnomocnik ds. Cyberbezpieczeństwa powinien we współpracy z odpowiednimi instytucjami NATO czy państw członkowskich udostępniać listy dostawców wysokiego ryzyka w obszarze AMI.
Zmian wymaga Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (UKSC), obejmujących wprowadzenie obligo m.in. w zakresie wdrożenia przez dostawców rozwiązań AMI wykorzystywanych w obszarach gospodarki uznanych za krytyczne dla funkcjonowania państwa Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI);
realizacji precyzyjnie zdefiniowanych wymagań bezpieczeństwa przez dostawców ;
wymóg audytów zgodności z UKSC w akredytowanych jednostkach certyfikujących lub uprawnionych podmiotach.
Zmiany otoczenia geopolitycznego, zaostrzenie się nty zachodniej retoryki ze strony Chin, przykłady wspierania się na arenie międzynarodowej Moskwy i Chin mogą obrócić się w bardziej niekorzystne scenariusze uderzające stricte w bezpieczeństwo energetyczne czy transportowe kraju.
autor: Mariusz Patey