UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao SA. Bank musi wypłacić rekompensaty 

Bank Pekao SA będzie musiał usunąć skutki naruszeń i wypłacić rekompensaty klientom — tak wynika z decyzji prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Regulacje zostały nałożone po tym, jak do urzędu trafiły liczne skargi konsumentów dotyczące przewlekłego rozpatrywania reklamacji w latach 2021–2023.
Komunikat UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao SA. Bank musi wypłacić rekompensaty 
Komunikat / Grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Bank Pekao SA naruszył przepisy dotyczące terminów rozpatrywania reklamacji.
  • Opóźnienia miały charakter systemowy, a nie incydentalny.
  • UOKiK zobowiązał bank do wypłaty rekompensat od 300 do 2500 zł.
  • Na świadczenia przeznaczono ok. 100 mln zł.

 

Wielomiesięczne opóźnienia. UOKiK: „Praktyka miała charakter systemowy”

UOKiK ustalił, że bank regularnie przekraczał termin 30 dni, wynikający z ustawy. Co istotne – nie były to pojedyncze przypadki. Jak czytamy w komunikacie UOKiK, wiele reklamacji przeciągano o ponad 60 dni, a rekordowe przekraczały rok opóźnienia. Podobne praktyki, zdaniem urzędu, miały „charakter systemowy”. 

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla, że takie praktyki naruszały interesy konsumentów:

– Trzymanie klientów w długotrwałej niepewności w sprawach dotyczących ich pieniędzy jest niedopuszczalne (…) przedłużająca się procedura reklamacyjna realnie pogarszała ich sytuację materialną.

 

Szablonowe odpowiedzi i brak wyjaśnień

Zamiast rzetelnej informacji o stanie postępowania klienci otrzymywali identyczne, ogólnikowe komunikaty o „skomplikowanej sprawie”, bez wskazania rzeczywistych przyczyn opóźnienia.
W wielu przypadkach bank ograniczał się do parafrazy przepisów, co miało jedynie wypełnić formalny obowiązek.

 

Rekompensaty. Kto dostanie i ile?

Świadczenia trafią do osób, które w latach 2019–2023 nie otrzymały odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie. Wysokość rekompensaty będzie też zależała od tego, o ile bank przekroczył termin odpowiedzi.

Wysokość rekompensaty:

  • 300 zł lub 600 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona pozytywnie, ale po terminie.
  • 1500 zł lub 2500 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie po terminie.

Konsumenci, którzy składali więcej niż jedną reklamację, otrzymają jedną rekompensatę – w najwyższej przysługującej wysokości.

Bank zarezerwował na wypłaty prawie 100 mln zł.

Przykład

Konsument złożył trzy reklamacje:

  •  jedna pozytywna, rozpatrzona po 45 dniach,
  • dwie negatywne, rozpatrzone po 75 dniach.

Otrzyma 2500 zł.

 

Jak otrzymać pieniądze?

Procedura ruszy po uprawomocnieniu się decyzji UOKiK.

Etapy:

1. Bank ma 3 miesiące na poinformowanie wszystkich uprawnionych klientów.

  • obecni klienci – wiadomość w bankowości elektronicznej / aplikacji / e-mail / list,
  • byli klienci – list na ostatni znany adres.

2. Każdy klient ma 6 miesięcy na:

  • potwierdzenie chęci przyjęcia rekompensaty,
  • podanie danych podatkowych (wymagane do przelewu).

3. Bank wyśle konsumentom PIT-11, który należy rozliczyć w zeznaniu rocznym.

Byli klienci muszą dodatkowo podać numer rachunku, na który ma trafić przelew.

 

Możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy

Konsumenci, których reklamacje wcześniej odrzucono, będą mogli – po otrzymaniu informacji z banku – wystąpić o ponowne rozpatrzenie reklamacji.

Przyjęcie rekompensaty nie wyklucza dalszego dochodzenia roszczeń, także sądowych.


 

POLECANE
Prezydent Nawrocki zabrał głos ws. planu pokojowego dla Ukrainy z ostatniej chwili
Prezydent Nawrocki zabrał głos ws. planu pokojowego dla Ukrainy

Prezydent Karol Nawrocki ocenił, że „jedyną osobą na świecie, która jest gotowa zmusić Federację Rosyjską do pokoju”, jest prezydent USA Donald Trump. Prezydent Czech Petr Pavel wyraził zadowolenie, że europejscy przywódcy włączyli się w rozmowy dotyczące amerykańskiego 28-punktowego planu pokojowego, które odbyły się w Genewie. Wspólna konferencja obu przywódców odbyła się w poniedziałek w Pradze.

Niebezpieczny incydent na A4. Bryła lodu z ciężarówki spadła tuż przed radiowozem Wiadomości
Niebezpieczny incydent na A4. Bryła lodu z ciężarówki spadła tuż przed radiowozem

Do zdarzenia doszło na autostradzie A4. Patrol policji jechał za ciężarówką, z której naczepy nagle oderwała się tafla lodu. Bryła spadła na jezdnię i roztrzaskała się tuż przed maską radiowozu. Ukraiński kierowca został ukarany mandatem.

Zmiana terminów ferii zimowych wywołała burzę. MEN odpowiada Wiadomości
Zmiana terminów ferii zimowych wywołała burzę. MEN odpowiada

Decyzja o ograniczeniu liczby zimowych tur do trzech wywołała falę komentarzy rodziców, zwracających uwagę na tłok w górach i droższe noclegi, jednak MEN zapewnia, że nowy harmonogram ma „uporządkować ruch turystyczny i zapobiec corocznym zatorom”.

Ruszył proces ciotki Jacka Jaworka. To u niej ukrywał się potrójny zabójca z ostatniej chwili
Ruszył proces ciotki Jacka Jaworka. To u niej ukrywał się potrójny zabójca

Przed Sądem Rejonowym w Myszkowie rozpoczął się w poniedziałek proces 75-letniej Teresy D., oskarżonej o ukrywanie Jacka Jaworka – sprawcy potrójnego zabójstwa w Borowcach koło Częstochowy. Kobieta przyznała się do winy i odmówiła składania wyjaśnień.

Słoweńcy zdecydowali ws. eutanazji wbrew parlamentowi Wiadomości
Słoweńcy zdecydowali ws. eutanazji wbrew parlamentowi

Słoweńcy opowiedzieli się w niedzielnym referendum za zawieszeniem ustawy legalizującej wspomagane samobójstwo, zatrzymując jej wejście w życie co najmniej na najbliższe 12 miesięcy. Jak podała komisja wyborcza, po przeliczeniu niemal wszystkich głosów około 53 proc. wyborców odrzuciło ustawę, a 47 proc. poparło nowe prawo. Decyzja ta jest efektem szerokiej kampanii przeciwników ustawy, którzy doprowadzili do referendum, zbierając ponad 46 tys. podpisów — więcej niż wymagane 40 tys.

TV Republika: Zamówiono konwój dla Zbigniewa Ziobry na 22 grudnia. Jest komentarz polityka pilne
TV Republika: Zamówiono konwój dla Zbigniewa Ziobry na 22 grudnia. Jest komentarz polityka

Z ustaleń TV Republika wynika, że warszawski sąd wystąpił o zabezpieczenie konwoju na 22 grudnia dotyczącego Zbigniewa Ziobry, co wywołało jego natychmiastową reakcję w sieci.

UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao SA. Bank musi wypłacić rekompensaty  z ostatniej chwili
UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao SA. Bank musi wypłacić rekompensaty 

Bank Pekao SA będzie musiał usunąć skutki naruszeń i wypłacić rekompensaty klientom — tak wynika z decyzji prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Regulacje zostały nałożone po tym, jak do urzędu trafiły liczne skargi konsumentów dotyczące przewlekłego rozpatrywania reklamacji w latach 2021–2023.

Awaria kluczowego systemu. Paraliż na lotnisku w Gdańsku z ostatniej chwili
Awaria kluczowego systemu. Paraliż na lotnisku w Gdańsku

Według przekazanych informacji naprawa systemu ILS (lotniczy system wspomagający lądowania) potrwa do godziny 13, a dopiero jego przywrócenie wraz z poprawą widzialności pozwoli stopniowo rozładować opóźnienia w ruchu nad Gdańskiem.

Dywersja na kolei. Jest ruch prokuratury z ostatniej chwili
Dywersja na kolei. Jest ruch prokuratury

Prokurator przedstawił Volodymyrowi B. zarzut pomocnictwa w sprawie aktów dywersji z 15-16 listopada na infrastrukturę kolejową – poinformował w poniedziałek rzecznik Prokuratury Krajowej prok. Przemysław Nowak. To trzecia osoba z zarzutami w tej sprawie. Mężczyzna trafił do aresztu.

ABW wściekła na prokuraturę po wypuszczeniu podejrzanych Ukraińców Wiadomości
ABW wściekła na prokuraturę po wypuszczeniu podejrzanych Ukraińców

Czterech Ukraińców zatrzymanych w związku z wydarzeniami z 15 i 16 listopada — podejrzewanych o pomoc w przygotowaniu dywersji na kolei — zostało zwolnionych przez prokuraturę. Według informacji Onetu wśród nich był mężczyzna, który przewoził sprawców zamachu po Polsce, jednak śledczy uznali, że działał nieświadomie i nie wiedział, kogo przewozi ani w jakim celu. Decyzja ta wzbudziła oburzenie w ABW.

REKLAMA

UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao SA. Bank musi wypłacić rekompensaty 

Bank Pekao SA będzie musiał usunąć skutki naruszeń i wypłacić rekompensaty klientom — tak wynika z decyzji prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Regulacje zostały nałożone po tym, jak do urzędu trafiły liczne skargi konsumentów dotyczące przewlekłego rozpatrywania reklamacji w latach 2021–2023.
Komunikat UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao SA. Bank musi wypłacić rekompensaty 
Komunikat / Grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Bank Pekao SA naruszył przepisy dotyczące terminów rozpatrywania reklamacji.
  • Opóźnienia miały charakter systemowy, a nie incydentalny.
  • UOKiK zobowiązał bank do wypłaty rekompensat od 300 do 2500 zł.
  • Na świadczenia przeznaczono ok. 100 mln zł.

 

Wielomiesięczne opóźnienia. UOKiK: „Praktyka miała charakter systemowy”

UOKiK ustalił, że bank regularnie przekraczał termin 30 dni, wynikający z ustawy. Co istotne – nie były to pojedyncze przypadki. Jak czytamy w komunikacie UOKiK, wiele reklamacji przeciągano o ponad 60 dni, a rekordowe przekraczały rok opóźnienia. Podobne praktyki, zdaniem urzędu, miały „charakter systemowy”. 

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla, że takie praktyki naruszały interesy konsumentów:

– Trzymanie klientów w długotrwałej niepewności w sprawach dotyczących ich pieniędzy jest niedopuszczalne (…) przedłużająca się procedura reklamacyjna realnie pogarszała ich sytuację materialną.

 

Szablonowe odpowiedzi i brak wyjaśnień

Zamiast rzetelnej informacji o stanie postępowania klienci otrzymywali identyczne, ogólnikowe komunikaty o „skomplikowanej sprawie”, bez wskazania rzeczywistych przyczyn opóźnienia.
W wielu przypadkach bank ograniczał się do parafrazy przepisów, co miało jedynie wypełnić formalny obowiązek.

 

Rekompensaty. Kto dostanie i ile?

Świadczenia trafią do osób, które w latach 2019–2023 nie otrzymały odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie. Wysokość rekompensaty będzie też zależała od tego, o ile bank przekroczył termin odpowiedzi.

Wysokość rekompensaty:

  • 300 zł lub 600 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona pozytywnie, ale po terminie.
  • 1500 zł lub 2500 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie po terminie.

Konsumenci, którzy składali więcej niż jedną reklamację, otrzymają jedną rekompensatę – w najwyższej przysługującej wysokości.

Bank zarezerwował na wypłaty prawie 100 mln zł.

Przykład

Konsument złożył trzy reklamacje:

  •  jedna pozytywna, rozpatrzona po 45 dniach,
  • dwie negatywne, rozpatrzone po 75 dniach.

Otrzyma 2500 zł.

 

Jak otrzymać pieniądze?

Procedura ruszy po uprawomocnieniu się decyzji UOKiK.

Etapy:

1. Bank ma 3 miesiące na poinformowanie wszystkich uprawnionych klientów.

  • obecni klienci – wiadomość w bankowości elektronicznej / aplikacji / e-mail / list,
  • byli klienci – list na ostatni znany adres.

2. Każdy klient ma 6 miesięcy na:

  • potwierdzenie chęci przyjęcia rekompensaty,
  • podanie danych podatkowych (wymagane do przelewu).

3. Bank wyśle konsumentom PIT-11, który należy rozliczyć w zeznaniu rocznym.

Byli klienci muszą dodatkowo podać numer rachunku, na który ma trafić przelew.

 

Możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy

Konsumenci, których reklamacje wcześniej odrzucono, będą mogli – po otrzymaniu informacji z banku – wystąpić o ponowne rozpatrzenie reklamacji.

Przyjęcie rekompensaty nie wyklucza dalszego dochodzenia roszczeń, także sądowych.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe