Zmiany w Ministerstwie Zdrowia. Czeka nas prywatyzacja szpitali?

Nowa minister otwarcie deklaruje, że prywatyzacji szpitali się nie boi, choć trudno ocenić, co dokładnie ma na myśli. Od 2017 roku pełniła funkcję prezeski Szpitali Pomorskich, czyli spółki zarządzającej czterema szpitalami, których właścicielem jest samorząd województwa pomorskiego, a więc szpitali publicznych. Jako prawniczka z pewnością rozumie wagę słów, jednak w wypowiedziach publicznych niemal wymiennie stosuje słowa „prywatyzacja” i „konsolidacja” szpitali.
 Zmiany w Ministerstwie Zdrowia. Czeka nas prywatyzacja szpitali?
/ fot. Ministerstwo Zdrowia / Facebook

Co musisz wiedzieć:

  • W wyniku rekonstrukcji rządu, ze stanowiskiem ministra zdrowia pożegnała się Izabela Leszczyna
  • Ministra Leszczyna okazała się przede wszystkim mało skuteczna, jaką miarą by tej skuteczności nie mierzyć. Zmiana na stanowisku nie wzbudziła więc w branży zdziwienia.
  • Pogoń za pieniądzem w usługach zdrowotnych wywołuje zjawisko znane jako spijanie śmietanki – podmioty lecznicze wykonują wówczas przede wszystkim dobrze wycenione procedury, unikając tych mniej opłacalnych.

Dymisja Minister Zdrowia

Rekonstrukcja rządu przyniosła zmianę na stanowisku ministra zdrowia, na którym Izabelę Leszczynę zastąpiła dr Jolanta Sobierańska-Grenda. To zmiana nie tylko wizerunkowa – doświadczoną polityk z dobrym kontaktem z premierem, choć bez praktyki w systemie ochrony zdrowia, zastępuje menedżerka z dużym doświadczeniem w zarządzaniu szpitalami na Pomorzu. Tym samym dobiega końca eksperyment pod hasłem: „Weźmy na ministra zdrowia kogoś spoza środowiska medycznego, za to dobrze umocowanego politycznie”.

Lekarze, pielęgniarki, farmaceuci czy dyrektorzy szpitali – każda grupa ma własną perspektywę na system ochrony zdrowia, a wszystkie je trudno pogodzić. Oto więc przychodzi człowiek z zewnątrz i rozbija układy. Wiceprzewodnicząca Platformy Obywatelskiej wydawała się wręcz idealna do tego scenariusza, przez lata postulowanego przez ekspertów jako remedium na wewnętrzne konflikty interesów w sektorze.

W praktyce to posunięcie okazało się porażką. Widać to po podsumowaniach zdymisjonowanej ministry. Nawet te jej przychylne środowiska podkreślają punktowe dokonania, takie jak poprawa dostępu do znieczuleń okołoporodowych czy kompleksowe leczenie endometriozy. To, rzecz jasna, ważne dla konkretnych grup pacjentek zmiany, ale powiedzmy sobie szczerze – to sukcesy na miarę dyrektora departamentu, a nie ministra odpowiedzialnego za jeden z najważniejszych dla bezpieczeństwa obywateli i stabilności państwa sektorów. Szczególnie w sytuacji, gdy sektor ten znajduje się w bardzo poważnym kryzysie finansowym i organizacyjnym.

Przypomnijmy – Narodowy Fundusz Zdrowia pod rządami ministry Leszczyny wszedł w nowy rok z dziurą w budżecie, a do tego działał bez zatwierdzonego przez ministra finansów planu finansowego. Sam projekt planu nie brał pod uwagę części kosztów, w tym podwyżek minimalnych wynagrodzeń w ochronie zdrowia, choć te były całkowicie przewidywalne, bo gwarantowane ustawowo. Trudności z płynnością finansową NFZ odbiły się na placówkach medycznych, szczególnie szpitalach, które z opóźnieniem dostały pieniądze za wykonane świadczenia, nawet te teoretycznie nielimitowane. Na branżowych portalach wyroiły się porady dla małych praktyk stomatologicznych w związku z niepokojem, kiedy powstaje przychód z tytułu zrealizowanych nadwykonań, gdy NFZ płaci z kilkumiesięczną zwłoką? Jeśli ktoś zastanawia się, dlaczego dentyści nie chcą pracować na NFZ, to do niskich stawek może teraz doliczyć niepokój o zaległości podatkowe i naliczane odsetki od pieniędzy, których NFZ jeszcze nie zapłacił. Tu Krajowa Administracja Skarbowa uspokaja w odpowiedzi na wnioski o interpretacje, ale sam fakt, że prowadzący praktykę potrzebuje drugiego fakultetu z prawa podatkowego, by spać spokojnie, wiele mówi o systemie mało przyjaznym i lekarzom, i pacjentom. Cały system wymaga gruntownej reformy, ale nie da się jej zrobić bez pieniędzy.

Składka zdrowotna

Tymczasem wydatki na zdrowie na tle innych państw UE plasują Polskę na odwróconym podium – jesteśmy bowiem na trzecim miejscu od końca. Ministrze Leszczynie nie tylko nie udało się rozpocząć zapowiadanych reform, w szczególności reformy szpitali, ale nawet zablokować zmian bezpośrednio uderzających w stabilność finansową systemu publicznej ochrony zdrowia. Akcję obniżki składki zdrowotnej dla przedsiębiorców przeprowadzano w sytuacji, gdy szpitalom nie płacono za wspomniane nadwykonania świadczeń.

Pierwsza obniżka, dotycząca najmniej zarabiających mikrofirm, przeszła jeszcze jesienią ubiegłego roku. Drugą, dotyczącą już nieźle zarabiających, przepchnięto przez parlament w czasie kampanii wyborczej w nadziei, że niechęć do utraty głosów powstrzyma opozycję przed zablokowaniem zmiany, która pogłębia niesprawiedliwe obciążenia osób zatrudnionych na umowy o pracę względem tych na jednoosobowej działalności gospodarczej. Ministra Leszczyna wbrew początkowym deklaracjom zagłosowała za tą zmianą zgodnie z linią własnej partii. Sprzeciw posłów PiS, Lewicy i koła Razem nie wystarczył, by powstrzymać zmiany, które na szczęście zawetował prezydent Andrzej Duda.

Dodajmy, że składka zdrowotna już w obecnej formie jest parapodatkiem regresywnym, czyli proporcjonalnie do dochodu najwięcej płacą z jej tytułu najmniej zarabiający. Dalsze obniżanie składki przedsiębiorcom oznaczałoby obniżenie jej… najbogatszym. Niewiele pomogłyby tu obiecywane dotacje do budżetu państwa, bo takie łatanie dziury nie zmienia fundamentalnej niesprawiedliwości rozwiązania, które nieproporcjonalnie rozkłada społeczne ciężary utrzymania krytycznej dla całego państwa infrastruktury.

Nowa szefowa resortu zdrowia

Ministra Leszczyna okazała się więc przede wszystkim mało skuteczna, jaką miarą by tej skuteczności nie mierzyć. Zmiana na stanowisku nie wzbudziła więc w branży zdziwienia. Pierwsza część kadencji już jednak minęła i czas na poważniejszą reformę zdrowia w tym Sejmie raczej się skończył. Minister Sobierańska-Grenda, jej następczyni, uchodzi za profesjonalistkę w zarządzaniu, nie będzie jednak miała przestrzeni na radykalne zmiany. Jest jednak potrzebna rządowi, by przynajmniej zwodować spóźnioną reformę szpitali, ważną z perspektywy rozliczenia Krajowego Planu Odbudowy. Zdefiniowana jako tzw. kamień milowy warunkuje ona wypłatę środków z tego funduszu.

Czy chociaż ta reforma wyjdzie nam na zdrowie? Niestety, trudno powiedzieć. Jedną z przyczyn niepowodzeń Leszczyny w tej materii były odkrywane w kolejnych wersjach projektów ustawy o reformie szpitali swoiste „jajka wielkanocne” – wrzutki, które według analityków stanowiły potencjalne furtki do prywatyzacji i komercjalizacji szpitali publicznych. Pod ogólnie słusznym hasłem konsolidacji przemycane były rozwiązania, które umożliwiały niejasne przekształcenia własnościowe, a według niektórych – torowały szybką ścieżkę do upadłości placówek i ich ewentualnej wyprzedaży.

Prywatyzacja szpitali?

Nowa minister otwarcie deklaruje, że prywatyzacji szpitali się nie boi, choć trudno ocenić, co dokładnie ma na myśli. Od 2017 roku pełniła funkcję prezeski Szpitali Pomorskich, czyli spółki zarządzającej czterema szpitalami, których właścicielem jest samorząd województwa pomorskiego, a więc szpitali publicznych. Jako prawniczka z pewnością rozumie wagę słów, jednak w wypowiedziach publicznych niemal wymiennie stosuje słowa „prywatyzacja” i „konsolidacja” szpitali.

Tymczasem konsolidacja jest owszem, potrzebna, by szpitale działały efektywniej, a przede wszystkim ze sobą współpracowały. Prywatyzacja natomiast budzić musi ogromne wątpliwości. To również wieloznaczne słowo. Na przykład większość poradni lekarzy rodzinnych w naszym kraju jest niepubliczna. Jednak działają one w ramach systemu publicznego i realizują jego zadania. Czymś całkiem odmiennym jest prywatyzacja jako nastawienie na działalność dla zysku. Tu dowody z praktyki międzynarodowej coraz mocniej wskazują na szkodliwość takiego modelu w działalności leczniczej. W szczególności zasada maksymalizacji zysków dla udziałowców jest po prostu fundamentalnie sprzeczna z naczelnym celem systemu zdrowotnego: dążeniem do zdrowia pacjentów i całego społeczeństwa, o czym wielokrotnie pisaliśmy z dr. Michałem Zabdyrem-Jamrozem na łamach wielu mediów.

Pogoń za pieniądzem w usługach zdrowotnych wywołuje bowiem zjawisko znane jako spijanie śmietanki – podmioty lecznicze wykonują wówczas przede wszystkim dobrze wycenione procedury, unikając tych mniej opłacalnych. Dotyczy to także selekcji pacjentów. Ci z wieloma chorobami, skomplikowani, stają się „kulą u nogi”, balastem, który lepiej przerzucić do konkurencji. Oznacza to de facto obniżenie jakości opieki medycznej, a także pogłębianie się nierówności w zdrowiu. Potwierdzają to międzynarodowe badania, które wskazują, że szpitale publiczne i niekomercyjne (not for profit) działają równie efektywnie, co komercyjne, a według niektórych analiz – nawet lepiej. Na polskim gruncie w pracy badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego udokumentowano pewną przewagę szpitali publicznych w formie SPZOZ nad tymi przekształconymi w spółki prawa handlowego – i to w zakresie wskaźników finansowych!

A jak z jakością opieki? Szwedzkie badanie dotyczące prywatyzacji usług ratownictwa medycznego w Sztokholmie wykazało, że prywatne zespoły karetek rzeczywiście były tańsze i szybsze, ale zarazem… osiągały one gorsze wyniki w obszarach nieuwzględnionych w systemie bodźców finansowych. Niestety, należała do nich szansa długoterminowego przeżycia pacjentów. Autorzy badania zidentyfikowali mechanizmy pozwalające firmom prywatnym na redukcję kosztów, które zarazem obniżały jakość świadczeń – m.in. poprzez oszczędności na kwalifikacjach personelu.

W kontekście szwedzkiego systemu, w którym priorytetem jest równy dostęp do opieki wysokiej jakości, takie praktyki budzą poważne wątpliwości i stają się przedmiotem publicznej debaty. Czas, byśmy podobnie zaczęli myśleć w Polsce. Zamiast sprytnych tricków, dzięki którym oszczędzimy 5 złotych na ochronie zdrowia, powinniśmy skupić się na żmudnej reformie, dzięki której Polacy będą żyć dłużej i w dobrym zdrowiu.


 

POLECANE
Ogromny pożar na Śląsku. Alert RCB z ostatniej chwili
Ogromny pożar na Śląsku. Alert RCB

40 zastępów straży pożarnej walczy z pożarem hali zakładu tapicerskiego w Sadowie w woj. śląskim. Akcja potrwa co najmniej kilka godzin.

Na ten produkt trzeba uważać. Ostrzeżenie dla klientów Wiadomości
Na ten produkt trzeba uważać. Ostrzeżenie dla klientów

Państwowa Inspekcja Sanitarna poinformowała o wykryciu groźnych bakterii w jednym z produktów firmy Sokołów SA. Chodzi o Metkę Kiełbasę Surową Cebulową (170 g) z konkretnej partii produkcyjnej.

Chcesz zebrać gałęzie na stroik? Możesz słono zapłacić Wiadomości
Chcesz zebrać gałęzie na stroik? Możesz słono zapłacić

W lasach w całej Polsce rozpoczęła się akcja „Stroisz”. W ostatnich dniach października leśnicy, strażnicy i policjanci prowadzą wzmożone kontrole, by zapobiec nielegalnemu wycinaniu gałęzi drzew iglastych. To właśnie z nich wiele osób przygotowuje stroiki i wiązanki na groby przed Dniem Wszystkich Świętych.

Rosjanie łatwiej dostaną się do Warszawy. Jest zgoda na nowe połączenie z ostatniej chwili
Rosjanie łatwiej dostaną się do Warszawy. Jest zgoda na nowe połączenie

W czasie trwających napięć i dyskusji o bezpieczeństwie granic Polska zgodziła się na uruchomienie nowego połączenia autobusowego z Kaliningradu do Warszawy – informuje Wirtualna Polska.

Kradzież pieniędzy z kont w banku Santander. Nowe informacje z ostatniej chwili
Kradzież pieniędzy z kont w banku Santander. Nowe informacje

Prokuratura Okręgowa w Bydgoszczy w poniedziałek wszczęła zbiorcze śledztwo dotyczące kradzieży pieniędzy z rachunków bankowych klientów banku Santander, obejmujące wszystkie przypadki w kraju – poinformowała zastępczyni prokuratora okręgowego Agnieszka Adamska-Okońska.

Dobre wieści dla Barcelony. Chodzi o Roberta Lewandowskiego Wiadomości
Dobre wieści dla Barcelony. Chodzi o Roberta Lewandowskiego

Po kilku tygodniach przerwy spowodowanej kontuzją Robert Lewandowski znów pojawił się na boisku treningowym Barcelony. Hiszpańskie media przekazały, że kapitan reprezentacji Polski wrócił do zajęć z zespołem, a jego stan zdrowia poprawia się z dnia na dzień.

IMGW wydał nowy komunikat. Prognoza pogody na najbliższe dni z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Prognoza pogody na najbliższe dni

Jak informuje IMGW, przeważająca część Europy pozostanie pod wpływem niżu z okolic Bułgarii oraz rozległego układu niżowego z ośrodkami nad Skandynawią, Morzem Norweskim i Morzem Północnym. Południowy zachód kontynentu będzie w obszarze podwyższonego ciśnienia. Polska będzie pod wpływem rozległego układu niżowego z ośrodkami nad Skandynawią, Morzem Norweskim i Morzem Północnym. Napływać będzie chłodne powietrze polarne morskie, pod koniec dnia na zachodzie kraju cieplejsze.

Śmierć policjanta pod Tatrami. Ciało 30-latka znaleziono w namiocie nad Białką z ostatniej chwili
Śmierć policjanta pod Tatrami. Ciało 30-latka znaleziono w namiocie nad Białką

Tragiczny finał biwaku pod Tatrami. W Nowej Białej, nad brzegiem rzeki Białka (powiat nowotarski), znaleziono ciało 30-letniego policjanta ze Śląska. Mężczyzna zmarł w nocy z soboty na niedzielę podczas prywatnego wyjazdu ze znajomymi. Prokuratura wstępnie wykluczyła udział osób trzecich.

Chwila nieuwagi mogła skończyć się dramatem. W sieci zawrzało Wiadomości
Chwila nieuwagi mogła skończyć się dramatem. W sieci zawrzało

Trójmiejska Szybka Kolej Miejska udostępniła nagranie z monitoringu, na którym widać, jak starszy mężczyzna traci równowagę tuż przy krawędzi peronu i upada. Tylko jeden z pasażerów natychmiast reaguje i rusza na pomoc – jego postawa została szeroko doceniona w internecie.

Awantura na sesji Rady Miejskiej Legnicy. Prezydent zaatakował dziennikarza? z ostatniej chwili
Awantura na sesji Rady Miejskiej Legnicy. Prezydent zaatakował dziennikarza?

Podczas poniedziałkowej sesji Rady Miejskiej w Legnicy doszło do awantury o krzyż. Dziennikarz TV Republika Janusz Życzkowski twierdzi, że został zaatakowany przez prezydenta Legnicy Macieja Kupaja. Włodarz miasta odpowiada jednak, że to on został zaatakowany przez dziennikarza.

REKLAMA

Zmiany w Ministerstwie Zdrowia. Czeka nas prywatyzacja szpitali?

Nowa minister otwarcie deklaruje, że prywatyzacji szpitali się nie boi, choć trudno ocenić, co dokładnie ma na myśli. Od 2017 roku pełniła funkcję prezeski Szpitali Pomorskich, czyli spółki zarządzającej czterema szpitalami, których właścicielem jest samorząd województwa pomorskiego, a więc szpitali publicznych. Jako prawniczka z pewnością rozumie wagę słów, jednak w wypowiedziach publicznych niemal wymiennie stosuje słowa „prywatyzacja” i „konsolidacja” szpitali.
 Zmiany w Ministerstwie Zdrowia. Czeka nas prywatyzacja szpitali?
/ fot. Ministerstwo Zdrowia / Facebook

Co musisz wiedzieć:

  • W wyniku rekonstrukcji rządu, ze stanowiskiem ministra zdrowia pożegnała się Izabela Leszczyna
  • Ministra Leszczyna okazała się przede wszystkim mało skuteczna, jaką miarą by tej skuteczności nie mierzyć. Zmiana na stanowisku nie wzbudziła więc w branży zdziwienia.
  • Pogoń za pieniądzem w usługach zdrowotnych wywołuje zjawisko znane jako spijanie śmietanki – podmioty lecznicze wykonują wówczas przede wszystkim dobrze wycenione procedury, unikając tych mniej opłacalnych.

Dymisja Minister Zdrowia

Rekonstrukcja rządu przyniosła zmianę na stanowisku ministra zdrowia, na którym Izabelę Leszczynę zastąpiła dr Jolanta Sobierańska-Grenda. To zmiana nie tylko wizerunkowa – doświadczoną polityk z dobrym kontaktem z premierem, choć bez praktyki w systemie ochrony zdrowia, zastępuje menedżerka z dużym doświadczeniem w zarządzaniu szpitalami na Pomorzu. Tym samym dobiega końca eksperyment pod hasłem: „Weźmy na ministra zdrowia kogoś spoza środowiska medycznego, za to dobrze umocowanego politycznie”.

Lekarze, pielęgniarki, farmaceuci czy dyrektorzy szpitali – każda grupa ma własną perspektywę na system ochrony zdrowia, a wszystkie je trudno pogodzić. Oto więc przychodzi człowiek z zewnątrz i rozbija układy. Wiceprzewodnicząca Platformy Obywatelskiej wydawała się wręcz idealna do tego scenariusza, przez lata postulowanego przez ekspertów jako remedium na wewnętrzne konflikty interesów w sektorze.

W praktyce to posunięcie okazało się porażką. Widać to po podsumowaniach zdymisjonowanej ministry. Nawet te jej przychylne środowiska podkreślają punktowe dokonania, takie jak poprawa dostępu do znieczuleń okołoporodowych czy kompleksowe leczenie endometriozy. To, rzecz jasna, ważne dla konkretnych grup pacjentek zmiany, ale powiedzmy sobie szczerze – to sukcesy na miarę dyrektora departamentu, a nie ministra odpowiedzialnego za jeden z najważniejszych dla bezpieczeństwa obywateli i stabilności państwa sektorów. Szczególnie w sytuacji, gdy sektor ten znajduje się w bardzo poważnym kryzysie finansowym i organizacyjnym.

Przypomnijmy – Narodowy Fundusz Zdrowia pod rządami ministry Leszczyny wszedł w nowy rok z dziurą w budżecie, a do tego działał bez zatwierdzonego przez ministra finansów planu finansowego. Sam projekt planu nie brał pod uwagę części kosztów, w tym podwyżek minimalnych wynagrodzeń w ochronie zdrowia, choć te były całkowicie przewidywalne, bo gwarantowane ustawowo. Trudności z płynnością finansową NFZ odbiły się na placówkach medycznych, szczególnie szpitalach, które z opóźnieniem dostały pieniądze za wykonane świadczenia, nawet te teoretycznie nielimitowane. Na branżowych portalach wyroiły się porady dla małych praktyk stomatologicznych w związku z niepokojem, kiedy powstaje przychód z tytułu zrealizowanych nadwykonań, gdy NFZ płaci z kilkumiesięczną zwłoką? Jeśli ktoś zastanawia się, dlaczego dentyści nie chcą pracować na NFZ, to do niskich stawek może teraz doliczyć niepokój o zaległości podatkowe i naliczane odsetki od pieniędzy, których NFZ jeszcze nie zapłacił. Tu Krajowa Administracja Skarbowa uspokaja w odpowiedzi na wnioski o interpretacje, ale sam fakt, że prowadzący praktykę potrzebuje drugiego fakultetu z prawa podatkowego, by spać spokojnie, wiele mówi o systemie mało przyjaznym i lekarzom, i pacjentom. Cały system wymaga gruntownej reformy, ale nie da się jej zrobić bez pieniędzy.

Składka zdrowotna

Tymczasem wydatki na zdrowie na tle innych państw UE plasują Polskę na odwróconym podium – jesteśmy bowiem na trzecim miejscu od końca. Ministrze Leszczynie nie tylko nie udało się rozpocząć zapowiadanych reform, w szczególności reformy szpitali, ale nawet zablokować zmian bezpośrednio uderzających w stabilność finansową systemu publicznej ochrony zdrowia. Akcję obniżki składki zdrowotnej dla przedsiębiorców przeprowadzano w sytuacji, gdy szpitalom nie płacono za wspomniane nadwykonania świadczeń.

Pierwsza obniżka, dotycząca najmniej zarabiających mikrofirm, przeszła jeszcze jesienią ubiegłego roku. Drugą, dotyczącą już nieźle zarabiających, przepchnięto przez parlament w czasie kampanii wyborczej w nadziei, że niechęć do utraty głosów powstrzyma opozycję przed zablokowaniem zmiany, która pogłębia niesprawiedliwe obciążenia osób zatrudnionych na umowy o pracę względem tych na jednoosobowej działalności gospodarczej. Ministra Leszczyna wbrew początkowym deklaracjom zagłosowała za tą zmianą zgodnie z linią własnej partii. Sprzeciw posłów PiS, Lewicy i koła Razem nie wystarczył, by powstrzymać zmiany, które na szczęście zawetował prezydent Andrzej Duda.

Dodajmy, że składka zdrowotna już w obecnej formie jest parapodatkiem regresywnym, czyli proporcjonalnie do dochodu najwięcej płacą z jej tytułu najmniej zarabiający. Dalsze obniżanie składki przedsiębiorcom oznaczałoby obniżenie jej… najbogatszym. Niewiele pomogłyby tu obiecywane dotacje do budżetu państwa, bo takie łatanie dziury nie zmienia fundamentalnej niesprawiedliwości rozwiązania, które nieproporcjonalnie rozkłada społeczne ciężary utrzymania krytycznej dla całego państwa infrastruktury.

Nowa szefowa resortu zdrowia

Ministra Leszczyna okazała się więc przede wszystkim mało skuteczna, jaką miarą by tej skuteczności nie mierzyć. Zmiana na stanowisku nie wzbudziła więc w branży zdziwienia. Pierwsza część kadencji już jednak minęła i czas na poważniejszą reformę zdrowia w tym Sejmie raczej się skończył. Minister Sobierańska-Grenda, jej następczyni, uchodzi za profesjonalistkę w zarządzaniu, nie będzie jednak miała przestrzeni na radykalne zmiany. Jest jednak potrzebna rządowi, by przynajmniej zwodować spóźnioną reformę szpitali, ważną z perspektywy rozliczenia Krajowego Planu Odbudowy. Zdefiniowana jako tzw. kamień milowy warunkuje ona wypłatę środków z tego funduszu.

Czy chociaż ta reforma wyjdzie nam na zdrowie? Niestety, trudno powiedzieć. Jedną z przyczyn niepowodzeń Leszczyny w tej materii były odkrywane w kolejnych wersjach projektów ustawy o reformie szpitali swoiste „jajka wielkanocne” – wrzutki, które według analityków stanowiły potencjalne furtki do prywatyzacji i komercjalizacji szpitali publicznych. Pod ogólnie słusznym hasłem konsolidacji przemycane były rozwiązania, które umożliwiały niejasne przekształcenia własnościowe, a według niektórych – torowały szybką ścieżkę do upadłości placówek i ich ewentualnej wyprzedaży.

Prywatyzacja szpitali?

Nowa minister otwarcie deklaruje, że prywatyzacji szpitali się nie boi, choć trudno ocenić, co dokładnie ma na myśli. Od 2017 roku pełniła funkcję prezeski Szpitali Pomorskich, czyli spółki zarządzającej czterema szpitalami, których właścicielem jest samorząd województwa pomorskiego, a więc szpitali publicznych. Jako prawniczka z pewnością rozumie wagę słów, jednak w wypowiedziach publicznych niemal wymiennie stosuje słowa „prywatyzacja” i „konsolidacja” szpitali.

Tymczasem konsolidacja jest owszem, potrzebna, by szpitale działały efektywniej, a przede wszystkim ze sobą współpracowały. Prywatyzacja natomiast budzić musi ogromne wątpliwości. To również wieloznaczne słowo. Na przykład większość poradni lekarzy rodzinnych w naszym kraju jest niepubliczna. Jednak działają one w ramach systemu publicznego i realizują jego zadania. Czymś całkiem odmiennym jest prywatyzacja jako nastawienie na działalność dla zysku. Tu dowody z praktyki międzynarodowej coraz mocniej wskazują na szkodliwość takiego modelu w działalności leczniczej. W szczególności zasada maksymalizacji zysków dla udziałowców jest po prostu fundamentalnie sprzeczna z naczelnym celem systemu zdrowotnego: dążeniem do zdrowia pacjentów i całego społeczeństwa, o czym wielokrotnie pisaliśmy z dr. Michałem Zabdyrem-Jamrozem na łamach wielu mediów.

Pogoń za pieniądzem w usługach zdrowotnych wywołuje bowiem zjawisko znane jako spijanie śmietanki – podmioty lecznicze wykonują wówczas przede wszystkim dobrze wycenione procedury, unikając tych mniej opłacalnych. Dotyczy to także selekcji pacjentów. Ci z wieloma chorobami, skomplikowani, stają się „kulą u nogi”, balastem, który lepiej przerzucić do konkurencji. Oznacza to de facto obniżenie jakości opieki medycznej, a także pogłębianie się nierówności w zdrowiu. Potwierdzają to międzynarodowe badania, które wskazują, że szpitale publiczne i niekomercyjne (not for profit) działają równie efektywnie, co komercyjne, a według niektórych analiz – nawet lepiej. Na polskim gruncie w pracy badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego udokumentowano pewną przewagę szpitali publicznych w formie SPZOZ nad tymi przekształconymi w spółki prawa handlowego – i to w zakresie wskaźników finansowych!

A jak z jakością opieki? Szwedzkie badanie dotyczące prywatyzacji usług ratownictwa medycznego w Sztokholmie wykazało, że prywatne zespoły karetek rzeczywiście były tańsze i szybsze, ale zarazem… osiągały one gorsze wyniki w obszarach nieuwzględnionych w systemie bodźców finansowych. Niestety, należała do nich szansa długoterminowego przeżycia pacjentów. Autorzy badania zidentyfikowali mechanizmy pozwalające firmom prywatnym na redukcję kosztów, które zarazem obniżały jakość świadczeń – m.in. poprzez oszczędności na kwalifikacjach personelu.

W kontekście szwedzkiego systemu, w którym priorytetem jest równy dostęp do opieki wysokiej jakości, takie praktyki budzą poważne wątpliwości i stają się przedmiotem publicznej debaty. Czas, byśmy podobnie zaczęli myśleć w Polsce. Zamiast sprytnych tricków, dzięki którym oszczędzimy 5 złotych na ochronie zdrowia, powinniśmy skupić się na żmudnej reformie, dzięki której Polacy będą żyć dłużej i w dobrym zdrowiu.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe