Stadler składa skargę na PKP Intercity
Co musisz wiedzieć?
- Skarga firmy Stadler Polska ma zostać złożona w poniedziałek 17 listopada.
- Przetarg dotyczy 42 piętrowych EZT i 30 lat utrzymania taboru – to jedno z największych zamówień w historii przewoźnika.
- Alstom wygrał przewagą 1,33 pkt według PKP Intercity.
- Stadler Polska kwestionuje sposób przyznania 2 pkt za skrócenie terminów dostaw, uznając je za decydujące.
- Stawką jest kontrakt wart ok. 7 mld zł. łącznie.
Stadler idzie do sądu
Stadler Polska zapowiedział, że w poniedziałek, 17 listopada skieruje do sądu skargę dotyczącą rozstrzygnięcia przetargu na dostawę 42 piętrowych pociągów wraz z 30-letnim utrzymaniem dla PKP Intercity.
PKP Intercity 3 września 2025 r. ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty. O zamówienie rywalizowały dwie firmy: Alstom Polska, posiadający zakład w Chorzowie, oraz Stadler Polska z fabryką w Siedlcach.
- Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej
- Komunikat dla mieszkańców Gdańska
- Ważne doniesienia ws. granicy. Komunikat MSWiA i Straży Granicznej
- Komunikat dla mieszkańców Wrocławia
- Utrudnienia na kolei. "Uszkodzenie szyny poprzez detonację ładunku wybuchowego
Jakie oferty złożono?
PKP Intercity ujawnił propozycje rywalizujących firm w przetargu.
Alstom Polska wycenił swoją ofertę następująco:
- dostawę pojazdów – 4,1 mld zł,
- ich utrzymanie – ok. 2,8 mld zł.
Stadler z kolei zaproponował:
- 4 mld zł za pojazdy,
- 3,3 mld zł za ich utrzymanie.
Ostatecznie oferta Alstomu okazała się tańsza o blisko 400 mln zł.
Punktacja i spór o 2 punkty
W przetargu najwyżej punktowane były kryteria:
- cena dostawy – 45 pkt,
- cena utrzymania – 25 pkt,
- współczynnik efektywności kosztowej (zużycie energii) – 28 pkt.
Zgodnie z oceną PKP Intercity Alstom wygrał przewagą 1,33 pkt.
Stadler twierdzi jednak, że kluczową rolę odegrały 2 pkt możliwe do uzyskania za skrócenie terminu dostawy, co – zdaniem spółki – wypaczyło wynik przetargu.
Kim są producenci?
Alstom Polska
Międzynarodowy koncern specjalizujący się w niskoemisyjnym i zrównoważonym transporcie. Jeden z liderów kolei dużych prędkości, a także technologii wodorowych.
W Polsce firma posiada 9 zakładów i zatrudnia ok. 4 tys. pracowników.
Stadler Polska
Część szwajcarskiej grupy Stadler Rail. Zakład w Siedlcach produkuje pociągi z rodziny FLIRT, tramwaje, wagony metra oraz komponenty elektryczne.
Firma zatrudnia około 1200 pracowników i odpowiada za serwis taboru m.in. dla Kolei Mazowieckich, PKP Intercity czy Leo Express.




