[wywiad] Min. Piechna-Więckiewicz: Nie ma powodu, żeby lekcje religii były traktowane priorytetowo

„Nie chcemy zmniejszać liczby przedmiotów, tylko zależy nam, żeby dzieci i młodzież mieli więcej czasu na przetworzenie sporego przecież materiału. I nie ma żadnego powodu, żeby lekcje religii były bardziej priorytetowo traktowane niż lekcje np. fizyki” - mówi wicemin. edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz. W rozmowie z KAI komentuje dyskusję o religii w szkole, omawia aktualny stan reform i zapowiada zmiany oraz zaprasza do konsultacji społecznych.
Paulina Piechna-Więckiewicz [wywiad] Min. Piechna-Więckiewicz: Nie ma powodu, żeby lekcje religii były traktowane priorytetowo
Paulina Piechna-Więckiewicz / wikimedia.commons/CC BY-SA 3.0pl/Adrian Grycuk - Own work

Dawid Gospodarek (KAI): Trwa dyskusja o lekcjach religii w szkołach, pojawiają się różne zapowiedzi i postulaty. Środowiskiem, które czuje się w niej mocno pominięte, są katecheci. A samo zredukowanie dwóch godzin lekcji religii w tygodniu do jednej najbardziej dotknie ich, zwłaszcza świeckich nauczycieli - poważnie obawiają się po prostu o swoje miejsce pracy.

Paulina Piechna-Więckiewicz: chciałabym zacząć od chyba najważniejszej rzeczy związanej z tą dyskusją nad reformami, zmianami w polskiej edukacji i wprowadzeniem pomysłów nowego rządu. Dyskusją oczywiście bardzo ważną, bo ważne są usługi publiczne, edukacja, kwestia równości, otwartości w szkole, inkluzywności, wolności. Trzeba mieć świadomość, że my przecież dopiero jesteśmy tuż po momencie, w którym ten rząd został powołany, i takie osoby jak ja właściwie dopiero oficjalnie od niedawna zaczęły pełnić swoje obowiązki. A już pojawiło się wiele mitów. Mam wrażenie, ta dyskusja jest mniej merytoryczna, bardziej emocjonalna. I nie dziwię się, że tak jest, jednak jest to jest bardzo niebezpieczne zjawisko. Min. Barbara Nowacka od początku mówiła, że chcemy ewolucji, nie rewolucji w szkole, bo polska szkoła już wielokrotnie przechodziła właśnie rewolucje, z różnym skutkiem. 

- Rozbrójmy więc wspomniane mity. Czy chcecie docelowo całkowicie usunąć lekcje religii ze szkół?

- Jeśli pyta pan mnie jako polityczkę lewicy, to tak - jest to w naszym programie od dawna. Trzeba mocno podkreślić jednak, iż stanowisko rządu to inna kwestia, musi być skonsultowane przez podmioty tworzące koalicję. Dyskusja trwa od dawna, również w kościelnych środowiskach. Wiele osób zastanawia się, czy dla religijnego wychowania, formacji, lepsze dla dzieci i młodzieży nie będą zajęcia właśnie w przestrzeni wspólnoty religijnej, a nie w szkole, gdzie religię zestawia się z innymi przedmiotami. Mamy przecież pokolenia pamiętające religię w salkach katechetycznych. Czy te ponad trzy dekady religii w szkole powstrzymały postępującą laicyzację społeczeństwa? 

Jeśli wspólnotom religijnym udałoby się odwrócić proces sekularyzacyjny bardzo szybko postępujący dziś wśród młodzieży, rozmowa o religii w szkole pewnie też wyglądałaby inaczej, jednak nie zapowiada się na to. A szkoła nie służy do walki z sekularyzacją. 

- A wychowanie do wartości, kwestia kultury, dialogu…

- To wszystko jest do zrealizowania w ramach podstawowych programów, uczy się przecież o Biblii na języku polskim, o dziejach i podstawach systemów religijnych na lekcjach historii, o kulturze inspirowanej religijnie.

- Zredukowanie godzin lekcji religii do jednej w tygodniu już jest w planach.

- Min. Nowacka zadeklarowała, że chciałaby jednej godziny religii mniej. Z różnych przyczyn. Również takich, że po prostu staramy się w ogóle w miarę możliwości ograniczać różne zajęcia, także formacyjne, tak żeby młodzi ludzie po prostu mieli dobre skojarzenia ze szkołą, żeby ona nie była przeładowana ani merytorycznie, ani emocjonalnie. Nie chcemy zmniejszać liczby przedmiotów, tylko zależy nam, żeby dzieci i młodzież mieli więcej czasu na przetworzenie sporego przecież materiału. I nie ma żadnego powodu, żeby lekcje religii były bardziej priorytetowo traktowane niż lekcje np. fizyki.

Zresztą już np. Warszawie, ze względu na to, że szkoły są po prostu przeładowane, dyrektorzy wystąpili o zgodę na redukcję liczby godzin do biskupa miejsca (red. - umowa między państwem a Kościołem aktualnie tego wymaga), a Kościół zgodził się na to, żeby tych lekcji religii było o godzinę mniej, ze względu na dobro dzieci. 

- Kiedy można spodziewać się tej zmiany? 

- Najpierw musimy w ramach koalicji opracować wspólne stanowisko. Zgadzamy się co do realizowania konstytucyjnego modelu relacji państwa i Kościoła, tzn. że musi obowiązywać rozdział państwa od Kościoła, ale wśród koalicjantów są na to różne pomysły. 

Przed nami też szerokie konsultacje społeczne. Nie tylko dlatego, że one wynikają z przepisów prawa, tylko że to demokratyczny standard. Po prostu postawiliśmy sobie za cel, że polska szkoła ma być otwarta, inkluzywna i ma brać pod uwagę przede wszystkim zdanie społeczności szkolnej. A społeczność szkolna to spory zbiór osób i środowisk, bo to są oczywiście uczniowie, środowiska nauczycielskie, pracownicy administracji i obsługi, rodzice, ale to jest również samorząd terytorialny i różnego rodzaju organizacje działające na terenie gminy, NGO. To dla nas bardzo ważne. 

Muszą się również odbyć rozmowy ze związkami wyznaniowymi, nie tylko Kościołem katolickim. Nie jestem więc w stanie podać teraz terminu, nikt nie jest, ale jak widzimy, jesteśmy na samym początku prac.

- Mówi Pani o  konsultacjach społecznych - jak mają wyglądać? Kto jest zaproszony? 

- Korzystając z okazji - nie tylko w temacie lekcji religii - chciałabym zaprosić wszystkich zainteresowanych, rodziców, uczniów, nauczycieli. Zachęcam do przesyłania do nas swoich wątpliwości, pomysłów, obaw. Proszę śmiało pisać, co się nie podoba, co jest ważne, co się sprawdza a co nie. Nawet jeżeli jeszcze nie ogłoszono oficjalnych konsultacji społecznych, to zapewniam, że my czytamy wszystkie maile, wiadomości w mediach społecznościowych. Zapewniam, że Państwo macie wpływ na zmiany, nic nie jest na zawsze przesądzone.

Chcemy rozmawiać, chcemy dobrej edukacji i wychowania dla wszystkich. Łączy nas przecież troska o to, by nasze dzieci były mądre, żeby miały przyjazną i bezpieczną przestrzeń do rozwoju. Chcemy, żeby dzieci czuły się wspierane i żeby nie były zestresowane, żeby nie szły do szkoły z duszą na ramieniu, tylko żeby to była dla nich przyjemność i żeby osiągały wspaniałe wyniki, ale nie kosztem zdrowia psychicznego. 

- Czy nauczyciele religii powinni się teraz przekwalifikowywać? Czy mają na to czas?

- Przed konkretnymi projektami trudno jest mi o tym mówić. Każdy projekt zawsze musi brać pod uwagę to, w jaki sposób osoby wykonujące daną pracę mają być zabezpieczone, bądź w jaki sposób możemy to tak zorganizować, żeby wykorzystać możliwości i potencjał osób, które po prostu w oświacie funkcjonują od lat i mają bogate doświadczenie. Na pewno o tym nie zapomnimy, jest to ważny element jakiejkolwiek reformy. I nie tylko dlatego, że ja jestem z określonej lewicowej formacji, dla której to jest ideowo ważne, ale wiem, że moje stanowisko podzielają koleżanki i kolega w ministerstwie. Mogę obiecać, że o tym też będziemy myśleć i będziemy to brać pod uwagę. 

- Za poprzedniego rządu pojawiła się zapowiedź wprowadzenia obowiązkowych zajęć religii albo etyki. Wielu nauczycieli w międzyczasie z myślą o tym poszerzało swoje kompetencje, by uczyć również etyki…

- Nie chcemy, żeby lekcje religii albo etyki były obowiązkowe. To sfera, w której szkoła może oczywiście wspierać rodziców w wychowaniu, ale nie powinna niczego narzucać. To powinny być zajęcia o charakterze nieobowiązkowym. I na początku bądź na koniec dnia szkolnego, żeby ułatwić też szkołom funkcjonowanie. 

- Nie jest łatwą rzeczą takie ułożenie planu lekcji.

- Wszystkie problemy będą uwzględnione. Jeszcze raz podkreślę, przed nami ustalenie tego wszystkiego w ramach koalicji. Dzielę się więc pewną koncepcją, która w tej chwili jest jeszcze w powijakach, następnie trafi do partii koalicyjnych, potem konsultacje merytoryczne, społeczne, międzyresortowe. 

- A jak z oceną na świadectwie?

- A czy w ogóle z religii albo etyki powinny być oceny? Uważam, że to nie jest potrzebne. A już w ogóle nie powinna taka ocena liczyć się do średniej. To jest przedmiot o charakterze formacyjnym. Trudno też oceniać poziom wiary czy światopoglądu. Czy taka ewaluacja jest potrzebna? Jestem przekonana, że ocenianie tu jest po prostu złym pomysłem.

- Ale na religii czy etyce ocenia się konkretną wiedzę, nie wiarę…

- Mam jednak wątpliwości co do tego, czy te przedmioty mają mieć charakter ewaluacji wiedzy. Chyba chodzi raczej o to, tak mi się wydaje, żeby umieć dyskutować, wymieniać się myślami i właśnie żeby rozmawiać o tym, co jest dobre i co złe w ramach systemów wartości, o których rozmawiamy na tych lekcjach. Prowokowanie do pytań, myślenia, samodzielnego szukania wiedzy, uczenie argumentowania… Naprawdę nie czuję, że tu ocena jest konieczna. I ten stres związany z oceną. Bo dlaczego coś, co ma być rozmową o naszym systemie wartości, ma być dla nas związane ze stresem? Chyba nie o to chodzi, żeby zamiast zastanawiać się, jak być dobrym katolikiem albo muzułmaninem, czy jak rozwiązywać etyczne problemy jako osoba niewierząca, po prostu jak być osobą dobrą, to dziecko się zastanawia, czy wystarczająco równo pokolorowało obrazek albo wyraźnie i po kolei zapamiętało jakieś formuły…

Powiedzmy też sobie szczerze - jest to jeden z powodów, dla którego starsza młodzież częściej rezygnuje z religii. Nie tylko nie mają takiej potrzeby, ale też gdy się przygotowują do matury czy egzaminów zawodowych, po prostu ograniczają przedmioty, które nie są im bezpośrednio potrzebne do zdania tego egzaminu, a zajmują czas i może jeszcze stresują.

- Czy nowe władze planują ostrą laicyzację szkół? Zdejmowanie krzyży, zakazy śpiewania kolęd?

- Nie jest tajemnicą, że laicyzacja w wielu szkołach po prostu już się dzieje. My jako ministerstwo mamy stanowisko, że chcemy, żeby społeczności szkolne były głównym podmiotem decydującym o tym, co dzieje się na ich terenie. Więc nikt nie będzie tutaj na siłę nikogo do niczego zmuszał, poza oczywiście pewnymi regulacjami, o których rozmawialiśmy. 

Dawid Gospodarek, dg


 

POLECANE
Komunikat dla mieszkańców Poznania Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Poznania

Miasto Poznań poinformowało, że od 17 marca do 11 maja b.r. na granicy z Suchym Lasem mają potrwać prace remontowe przejazdu kolejowego, które wykona PKP PLK. Ograniczony zostanie także ruch pieszych.

Emmanuel Macron skomentował oświadczenie Kremla ws. zawieszenia broni polityka
Emmanuel Macron skomentował oświadczenie Kremla ws. zawieszenia broni

- Rosyjska agresja na Ukrainę musi się zakończyć - napisał prezydent Francji Emmanuel Macron, komentując propozycję zawieszenia broni na Ukrainie na okres 30 dni. Francuski przywódca poinformował także, że w piątek rozmawiał z prezydentem Wołodymyrem Zełenskim oraz premierem Wielkiej Brytanii Keirem Starmerem.

Tadeusz Płużański: Adwo-kaci polskich patriotów tylko u nas
Tadeusz Płużański: Adwo-kaci polskich patriotów

15 marca 1948 r. Wojskowy Sąd Rejonowy w Warszawie skazał na karę śmierci rotmistrza Witolda Pileckiego, Tadeusza Płużańskiego (mojego ojca) i Marię Szelągowską. Wyrok, podobnie, jak w innych pokazowych procesach stalinizmu, nie zapadł na sali sądowej, ale w zaciszu ubeckich gabinetów.

Sprawa Ukrainy jest tylko pretekstem tylko u nas
Sprawa Ukrainy jest tylko pretekstem

Jednym z priorytetowych, otwarcie głoszonych celów polityki zarówno Niemiec, jak i Francji jest tzw. autonomia strategiczna Unii Europejskiej. Termin ten ma oznaczać niezależność polityczną, gospodarczą i militarną Unii od innych aktorów światowej polityki.

Znana dziennikarka „Dzień dobry TVN” trafiła do szpitala Wiadomości
Znana dziennikarka „Dzień dobry TVN” trafiła do szpitala

Dziennikarka znana z „Dzień dobry TVN” trafiła do szpitala.

Prezydent Ukrainy: operacja kurska spełniła swoje zadania polityka
Prezydent Ukrainy: operacja kurska spełniła swoje zadania

Operacja ukraińskich wojsk w obwodzie kurskim na zachodzie Rosji spełniła swoje zadania, gdyż odciągnęła siły rosyjskie z trudnych kierunków frontu; obecnie sytuacja na tym odcinku jest ciężka – powiedział w piątek prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski.

Tȟašúŋke Witkó: Kompromitacja szefa niemieckiego wywiadu. Nie pierwsza tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Kompromitacja szefa niemieckiego wywiadu. Nie pierwsza

Nie mam obyczaju publicznie uskarżać się na stan moich osobistych finansów oraz wysokość gaży pobieranej za klecenie felietonów, jednak uważam, że zarabiam zdecydowanie za mało. Naturalnie, wielokrotnie napomykałem o przedmiotowym fakcie redaktorowi naczelnemu, jednakże człek ów pozostał nieugięty w sprawie podniesienia mej płacy.

Specjalny komunikat produkcji „Tańca z gwiazdami”. Tego nikt się nie spodziewał Wiadomości
Specjalny komunikat produkcji „Tańca z gwiazdami”. Tego nikt się nie spodziewał

Już w najbliższą niedzielę, 16 marca, widzowie Polsatu obejrzą kolejny odcinek programu „Dancing with the Stars. Taniec z gwiazdami”. Tymczasem produkcja show postanowiła sprawić niespodziankę jednej z uczestniczek - Darii Sycie, która 14 marca obchodziła urodziny.

Szokująca reakcja sali na pytanie Trzaskowskiego o relacje ze Stanami Zjednoczonymi. Jest nagranie polityka
Szokująca reakcja sali na pytanie Trzaskowskiego o relacje ze Stanami Zjednoczonymi. Jest nagranie

Podczas jednego ze spotkań wyborczych w Krakowie Rafał Trzaskowski zapytał swoich wyborców, co powinno być priorytetem w polskiej polityce zagranicznej: współpraca ze Stanami Zjednoczonymi czy Unią Europejską. Reakcja sali była jednoznaczna - niemal nikt nie opowiedział się za USA, natomiast prawie wszyscy wskazali na Unię Europejską.

Szef Ruchu Kontroli Wyborów: Te wybory będą fałszowane tylko u nas
Szef Ruchu Kontroli Wyborów: Te wybory będą fałszowane

- Dla nas najważniejszą rzeczą jest kontrolowanie całego procesu wyborczego – mówi w rozmowie z Mateuszem Kosińskim Marcin Dybowski, prezes Ruchu Kontroli Wyborów.

REKLAMA

[wywiad] Min. Piechna-Więckiewicz: Nie ma powodu, żeby lekcje religii były traktowane priorytetowo

„Nie chcemy zmniejszać liczby przedmiotów, tylko zależy nam, żeby dzieci i młodzież mieli więcej czasu na przetworzenie sporego przecież materiału. I nie ma żadnego powodu, żeby lekcje religii były bardziej priorytetowo traktowane niż lekcje np. fizyki” - mówi wicemin. edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz. W rozmowie z KAI komentuje dyskusję o religii w szkole, omawia aktualny stan reform i zapowiada zmiany oraz zaprasza do konsultacji społecznych.
Paulina Piechna-Więckiewicz [wywiad] Min. Piechna-Więckiewicz: Nie ma powodu, żeby lekcje religii były traktowane priorytetowo
Paulina Piechna-Więckiewicz / wikimedia.commons/CC BY-SA 3.0pl/Adrian Grycuk - Own work

Dawid Gospodarek (KAI): Trwa dyskusja o lekcjach religii w szkołach, pojawiają się różne zapowiedzi i postulaty. Środowiskiem, które czuje się w niej mocno pominięte, są katecheci. A samo zredukowanie dwóch godzin lekcji religii w tygodniu do jednej najbardziej dotknie ich, zwłaszcza świeckich nauczycieli - poważnie obawiają się po prostu o swoje miejsce pracy.

Paulina Piechna-Więckiewicz: chciałabym zacząć od chyba najważniejszej rzeczy związanej z tą dyskusją nad reformami, zmianami w polskiej edukacji i wprowadzeniem pomysłów nowego rządu. Dyskusją oczywiście bardzo ważną, bo ważne są usługi publiczne, edukacja, kwestia równości, otwartości w szkole, inkluzywności, wolności. Trzeba mieć świadomość, że my przecież dopiero jesteśmy tuż po momencie, w którym ten rząd został powołany, i takie osoby jak ja właściwie dopiero oficjalnie od niedawna zaczęły pełnić swoje obowiązki. A już pojawiło się wiele mitów. Mam wrażenie, ta dyskusja jest mniej merytoryczna, bardziej emocjonalna. I nie dziwię się, że tak jest, jednak jest to jest bardzo niebezpieczne zjawisko. Min. Barbara Nowacka od początku mówiła, że chcemy ewolucji, nie rewolucji w szkole, bo polska szkoła już wielokrotnie przechodziła właśnie rewolucje, z różnym skutkiem. 

- Rozbrójmy więc wspomniane mity. Czy chcecie docelowo całkowicie usunąć lekcje religii ze szkół?

- Jeśli pyta pan mnie jako polityczkę lewicy, to tak - jest to w naszym programie od dawna. Trzeba mocno podkreślić jednak, iż stanowisko rządu to inna kwestia, musi być skonsultowane przez podmioty tworzące koalicję. Dyskusja trwa od dawna, również w kościelnych środowiskach. Wiele osób zastanawia się, czy dla religijnego wychowania, formacji, lepsze dla dzieci i młodzieży nie będą zajęcia właśnie w przestrzeni wspólnoty religijnej, a nie w szkole, gdzie religię zestawia się z innymi przedmiotami. Mamy przecież pokolenia pamiętające religię w salkach katechetycznych. Czy te ponad trzy dekady religii w szkole powstrzymały postępującą laicyzację społeczeństwa? 

Jeśli wspólnotom religijnym udałoby się odwrócić proces sekularyzacyjny bardzo szybko postępujący dziś wśród młodzieży, rozmowa o religii w szkole pewnie też wyglądałaby inaczej, jednak nie zapowiada się na to. A szkoła nie służy do walki z sekularyzacją. 

- A wychowanie do wartości, kwestia kultury, dialogu…

- To wszystko jest do zrealizowania w ramach podstawowych programów, uczy się przecież o Biblii na języku polskim, o dziejach i podstawach systemów religijnych na lekcjach historii, o kulturze inspirowanej religijnie.

- Zredukowanie godzin lekcji religii do jednej w tygodniu już jest w planach.

- Min. Nowacka zadeklarowała, że chciałaby jednej godziny religii mniej. Z różnych przyczyn. Również takich, że po prostu staramy się w ogóle w miarę możliwości ograniczać różne zajęcia, także formacyjne, tak żeby młodzi ludzie po prostu mieli dobre skojarzenia ze szkołą, żeby ona nie była przeładowana ani merytorycznie, ani emocjonalnie. Nie chcemy zmniejszać liczby przedmiotów, tylko zależy nam, żeby dzieci i młodzież mieli więcej czasu na przetworzenie sporego przecież materiału. I nie ma żadnego powodu, żeby lekcje religii były bardziej priorytetowo traktowane niż lekcje np. fizyki.

Zresztą już np. Warszawie, ze względu na to, że szkoły są po prostu przeładowane, dyrektorzy wystąpili o zgodę na redukcję liczby godzin do biskupa miejsca (red. - umowa między państwem a Kościołem aktualnie tego wymaga), a Kościół zgodził się na to, żeby tych lekcji religii było o godzinę mniej, ze względu na dobro dzieci. 

- Kiedy można spodziewać się tej zmiany? 

- Najpierw musimy w ramach koalicji opracować wspólne stanowisko. Zgadzamy się co do realizowania konstytucyjnego modelu relacji państwa i Kościoła, tzn. że musi obowiązywać rozdział państwa od Kościoła, ale wśród koalicjantów są na to różne pomysły. 

Przed nami też szerokie konsultacje społeczne. Nie tylko dlatego, że one wynikają z przepisów prawa, tylko że to demokratyczny standard. Po prostu postawiliśmy sobie za cel, że polska szkoła ma być otwarta, inkluzywna i ma brać pod uwagę przede wszystkim zdanie społeczności szkolnej. A społeczność szkolna to spory zbiór osób i środowisk, bo to są oczywiście uczniowie, środowiska nauczycielskie, pracownicy administracji i obsługi, rodzice, ale to jest również samorząd terytorialny i różnego rodzaju organizacje działające na terenie gminy, NGO. To dla nas bardzo ważne. 

Muszą się również odbyć rozmowy ze związkami wyznaniowymi, nie tylko Kościołem katolickim. Nie jestem więc w stanie podać teraz terminu, nikt nie jest, ale jak widzimy, jesteśmy na samym początku prac.

- Mówi Pani o  konsultacjach społecznych - jak mają wyglądać? Kto jest zaproszony? 

- Korzystając z okazji - nie tylko w temacie lekcji religii - chciałabym zaprosić wszystkich zainteresowanych, rodziców, uczniów, nauczycieli. Zachęcam do przesyłania do nas swoich wątpliwości, pomysłów, obaw. Proszę śmiało pisać, co się nie podoba, co jest ważne, co się sprawdza a co nie. Nawet jeżeli jeszcze nie ogłoszono oficjalnych konsultacji społecznych, to zapewniam, że my czytamy wszystkie maile, wiadomości w mediach społecznościowych. Zapewniam, że Państwo macie wpływ na zmiany, nic nie jest na zawsze przesądzone.

Chcemy rozmawiać, chcemy dobrej edukacji i wychowania dla wszystkich. Łączy nas przecież troska o to, by nasze dzieci były mądre, żeby miały przyjazną i bezpieczną przestrzeń do rozwoju. Chcemy, żeby dzieci czuły się wspierane i żeby nie były zestresowane, żeby nie szły do szkoły z duszą na ramieniu, tylko żeby to była dla nich przyjemność i żeby osiągały wspaniałe wyniki, ale nie kosztem zdrowia psychicznego. 

- Czy nauczyciele religii powinni się teraz przekwalifikowywać? Czy mają na to czas?

- Przed konkretnymi projektami trudno jest mi o tym mówić. Każdy projekt zawsze musi brać pod uwagę to, w jaki sposób osoby wykonujące daną pracę mają być zabezpieczone, bądź w jaki sposób możemy to tak zorganizować, żeby wykorzystać możliwości i potencjał osób, które po prostu w oświacie funkcjonują od lat i mają bogate doświadczenie. Na pewno o tym nie zapomnimy, jest to ważny element jakiejkolwiek reformy. I nie tylko dlatego, że ja jestem z określonej lewicowej formacji, dla której to jest ideowo ważne, ale wiem, że moje stanowisko podzielają koleżanki i kolega w ministerstwie. Mogę obiecać, że o tym też będziemy myśleć i będziemy to brać pod uwagę. 

- Za poprzedniego rządu pojawiła się zapowiedź wprowadzenia obowiązkowych zajęć religii albo etyki. Wielu nauczycieli w międzyczasie z myślą o tym poszerzało swoje kompetencje, by uczyć również etyki…

- Nie chcemy, żeby lekcje religii albo etyki były obowiązkowe. To sfera, w której szkoła może oczywiście wspierać rodziców w wychowaniu, ale nie powinna niczego narzucać. To powinny być zajęcia o charakterze nieobowiązkowym. I na początku bądź na koniec dnia szkolnego, żeby ułatwić też szkołom funkcjonowanie. 

- Nie jest łatwą rzeczą takie ułożenie planu lekcji.

- Wszystkie problemy będą uwzględnione. Jeszcze raz podkreślę, przed nami ustalenie tego wszystkiego w ramach koalicji. Dzielę się więc pewną koncepcją, która w tej chwili jest jeszcze w powijakach, następnie trafi do partii koalicyjnych, potem konsultacje merytoryczne, społeczne, międzyresortowe. 

- A jak z oceną na świadectwie?

- A czy w ogóle z religii albo etyki powinny być oceny? Uważam, że to nie jest potrzebne. A już w ogóle nie powinna taka ocena liczyć się do średniej. To jest przedmiot o charakterze formacyjnym. Trudno też oceniać poziom wiary czy światopoglądu. Czy taka ewaluacja jest potrzebna? Jestem przekonana, że ocenianie tu jest po prostu złym pomysłem.

- Ale na religii czy etyce ocenia się konkretną wiedzę, nie wiarę…

- Mam jednak wątpliwości co do tego, czy te przedmioty mają mieć charakter ewaluacji wiedzy. Chyba chodzi raczej o to, tak mi się wydaje, żeby umieć dyskutować, wymieniać się myślami i właśnie żeby rozmawiać o tym, co jest dobre i co złe w ramach systemów wartości, o których rozmawiamy na tych lekcjach. Prowokowanie do pytań, myślenia, samodzielnego szukania wiedzy, uczenie argumentowania… Naprawdę nie czuję, że tu ocena jest konieczna. I ten stres związany z oceną. Bo dlaczego coś, co ma być rozmową o naszym systemie wartości, ma być dla nas związane ze stresem? Chyba nie o to chodzi, żeby zamiast zastanawiać się, jak być dobrym katolikiem albo muzułmaninem, czy jak rozwiązywać etyczne problemy jako osoba niewierząca, po prostu jak być osobą dobrą, to dziecko się zastanawia, czy wystarczająco równo pokolorowało obrazek albo wyraźnie i po kolei zapamiętało jakieś formuły…

Powiedzmy też sobie szczerze - jest to jeden z powodów, dla którego starsza młodzież częściej rezygnuje z religii. Nie tylko nie mają takiej potrzeby, ale też gdy się przygotowują do matury czy egzaminów zawodowych, po prostu ograniczają przedmioty, które nie są im bezpośrednio potrzebne do zdania tego egzaminu, a zajmują czas i może jeszcze stresują.

- Czy nowe władze planują ostrą laicyzację szkół? Zdejmowanie krzyży, zakazy śpiewania kolęd?

- Nie jest tajemnicą, że laicyzacja w wielu szkołach po prostu już się dzieje. My jako ministerstwo mamy stanowisko, że chcemy, żeby społeczności szkolne były głównym podmiotem decydującym o tym, co dzieje się na ich terenie. Więc nikt nie będzie tutaj na siłę nikogo do niczego zmuszał, poza oczywiście pewnymi regulacjami, o których rozmawialiśmy. 

Dawid Gospodarek, dg



 

Polecane
Emerytury
Stażowe