Żydzi praktykujący: Jezus, Maryja i Józef

W opisie przybycia Józefa i Maryi do Jerozolimy po narodzinach Jezusa Łukasz podkreśla, że rodzice chętnie przestrzegali obrzędy Pięcioksięgu; rodzina była zakorzeniona we współczesnych żydowskich wierzeniach i zwyczajach – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na święto Ofiarowania Pańskiego 2 lutego prof. Serge Ruzer, wykładowca Religioznawstwa Porównawczego Hebrew University w Jerozolimie.
Ofiarowanie Pańskie, Giovanni Bellini - Pinacoteca Querini Stampalia Żydzi praktykujący: Jezus, Maryja i Józef
Ofiarowanie Pańskie, Giovanni Bellini - Pinacoteca Querini Stampalia / wikimedia.commons CC-BY 4.0/Didier Descouens and one more author - Own work

Publikujemy pełny tekst komentarza:

Święta Rodzina przestrzega Prawa Mojżeszowego

W opisie przybycia Józefa i Maryi do Jerozolimy po narodzinach Jezusa Łukasz podkreśla, że rodzice chętnie przestrzegali obrzędy Pięcioksięgu, a nawet podaje dokładny cytat z Księgi Wyjścia 13 (cytuję Łk 2, 22-24): „Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego”. 

Wcześniej Łukasz pisze: „Gdy nadszedł dzień ósmy i należało obrzezać Dziecię, nadano Mu imię Jezus”. Autor wskazuje, że rodzina przestrzegała jeszcze jednego fundamentalnego rytuału ustanowionego przez Torę - obrzezania noworodka płci męskiej ósmego dnia, a także żydowskiego zwyczaju nadawania dziecku imienia w czasie tego rytuału. W dalszej części Łukasz opisuje pielgrzymkę do Jerozolimy, aby zaznaczyć religijną dorosłość Jezusa, tak zwaną bar micwę, obchodzoną w tamtych czasach w wieku trzynastu lat (jak dziś) lub dwunastu. Jest to charakterystyczna cecha Łukasza.

Zakorzenienie w żydowskich wierzeniach

Mateusz pisze w inny sposób, ponieważ w swoich pierwszych rozdziałach koncentruje się na powiązaniach Jezusa z postaciami biblijnej przeszłości Izraela – z Dawidem, Abrahamem, Mojżeszem. Łukasz natomiast podkreśla jak silnie rodzina była zakorzeniona we współczesnych żydowskich wierzeniach i zwyczajach. Co znamienne, strategia ta nie kończy się na rodzicach. W ten oto sposób nasz autor opisuje początek misji Jezusa (Łk 4, 14-16): „Potem powrócił Jezus w mocy Ducha do Galilei, a wieść o Nim rozeszła się po całej okolicy.  On zaś nauczał w ich synagogach, wysławiany przez wszystkich. Przyszedł również do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać”. To ostatnie spostrzeżenie Łukasza ukazuje Jezusa jako praktykującego żydowską pobożność z pierwszego wieku skupioną na synagodze. 

Rola Świątyni

Innym wyróżniającym się motywem w epizodzie Prezentacji jest to, że sprawiedliwy Symeon został obdarzony Duchem Świętym równym darowi proroctwa (Łk 2, 25-26): „A żył w Jerozolimie człowiek, imieniem Symeon. Był to człowiek prawy i pobożny, wyczekiwał pociechy Izraela, a Duch Święty spoczywał na nim. Jemu Duch Święty objawił, że nie ujrzy śmierci, aż zobaczy Mesjasza Pańskiego”. 

W późnych czasach Drugiej Świątyni, po tym jak teksty Biblii Hebrajskiej zostały spisane, uważano, że proroctwo pod wpływem Ducha należy do przeszłości. Jednak, jak dowodzi Miszna (traktat Sotah), nadzieja na odkupienie obejmowała przywrócenie proroctwa w czasach mesjańskich, a związek daru Ducha z Mesjaszem jest zazwyczaj podkreślany w przypadku Symeona.

Należy również zrozumieć znaczenie Świątyni (z perspektywy Łukasza), w której Symeon spotyka rodzinę. Zgodnie z powszechną tradycją ewangeliczną, autor powtarza historię oczyszczenia Świątyni przez Jezusa i proroctwo o jej zniszczeniu. Jednak w jego własnym wkładzie na początku tej narracji Świątynia jest wyraźnie w centrum świętości. Księga Dziejów Apostolskich, napisana przez tego samego autora, przedstawia uczniów Jezusa w Jerozolimie jako codziennie odwiedzających Świątynię, prawdopodobnie oczekujących, że odkupienie, wraz z powrotem ich Mistrza rozpocznie się właśnie tam. 

Centrum Heschela KUL
 


 

POLECANE
To porażka Bodnara. Pan Prokurator wraca do służby z ostatniej chwili
To porażka Bodnara. "Pan Prokurator wraca do służby"

"Sukces!" – mec. Bartosz Lewandowski ogłosił na platformie X.

Zełenski: Ekipa Trumpa ulega rosyjskiej dezinformacji Wiadomości
Zełenski: Ekipa Trumpa ulega rosyjskiej dezinformacji

Po wtorkowym spotkaniu w Rijadzie Rosja znów kłamała, że nie uderza w obiekty energetyczne, a w tym samym czasie zaatakowano transformatory elektryczne; Rosją rządzą patologiczni kłamcy, którym nie można ufać; trzeba wywierać na nich presję z myślą o pokoju – podkreślił w środę prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski.

Politycy PiS apelują o wsparcie kampanii Karola Nawrockiego polityka
Politycy PiS apelują o wsparcie kampanii Karola Nawrockiego

Politycy PiS wystosowali do swoich zwolenników apel o wsparcie finansowe Komitetu Wyborczego Karola Nawrockiego. - Kampania trwa i jesteśmy z niej zadowoleni, ale nie ukrywamy, że ogromna przewaga finansowa drugiej strony jest elementem, który nam przeszkadza - powiedział wprost prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Pracownicy spółki Warner Bros. Discovery przerywają milczenie po rezygnacji jednego z prezesów gorące
Pracownicy spółki Warner Bros. Discovery przerywają milczenie po rezygnacji jednego z prezesów

Od tygodni media spekulują na temat sprzedaży TVN przez Warner Bros. Discovery. Jednym z przedmiotów spekulacji jest sytuacja wewnętrzna amerykańskiego koncernu. Tymczasem pod koniec stycznia tego roku szef Warner Bros. Games David Haddad ustąpił ze stanowiska. Teraz wypływają nowe, nieoficjalne informacje na ten temat.

Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej podejmie dziś decyzję ws. postawienia Macieja Świrskiego przed Trybunałem Stanu z ostatniej chwili
Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej podejmie dziś decyzję ws. postawienia Macieja Świrskiego przed Trybunałem Stanu

Sejmowa Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej w środę przesłucha szefa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Macieja Świrskiego. Komisja przygotowuje wniosek o postawienie go przed Trybunałem Stanu. – Całe postępowanie jest bezprawne – komentuje Maciej Świrski. 

Kiedy spotkanie Trump–Putin? Znamy potencjalny termin polityka
Kiedy spotkanie Trump–Putin? Znamy potencjalny termin

Rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow poinformował, że do potencjalnego spotkania prezydenta USA Donalda Trumpa z rosyjskim przywódcą Władimirem Putinem może dojść przed końcem lutego. Wcześniej Trump w rozmowie z dziennikarzami także wskazał ten termin.

Kobieto, co ty wyprawiasz?. Burza po zapowiedzi programu TVN gorące
"Kobieto, co ty wyprawiasz?". Burza po zapowiedzi programu TVN

Na antenę TVN wraca kultowy program. W lutym ruszy kolejna edycja "Kuchennych rewolucji". Zapowiedź wywołała jednak prawdziwą burzę w sieci.

Prokuratura Bodnara przerzuca winę na nastolatka za to, że dał się zmanipulować dorosłemu transseksualiście z ostatniej chwili
Prokuratura Bodnara przerzuca winę na nastolatka za to, że dał się zmanipulować dorosłemu transseksualiście

W 2023 Łukasz Sakowski, autor bloga popularnonaukowego „To tylko teoria”, ujawnił wstrząsającą historię swojej młodości: jako 13-letni chłopiec miał zostać zmanipulowany przez 40-letniego transseksualistę i nakłoniony do „zmiany płci”. Sprawą zajęła się prokuratura.

Nie liczy się. Mariusz Błaszczak mocno o pozycji Tuska na arenie międzynarodowej polityka
"Nie liczy się". Mariusz Błaszczak mocno o pozycji Tuska na arenie międzynarodowej

Poseł Mariusz Błaszczak w rozmowie w Radiu ZET wypowiedział się na temat pozycji premiera Donalda Tuska na arenie międzynarodowej. – Radosław Sikorski i Polska pod rządami Donalda Tuska nie liczą się w tej grze – powiedział polityk PiS, komentując ostatnie amerykańsko-rosyjskie rozmowy w Rijadzie.

Wielki rozbłysk i wybuch nad Polską. Kosiniak-Kamysz: Nikt mnie nie budził z ostatniej chwili
"Wielki rozbłysk" i "wybuch" nad Polską. Kosiniak-Kamysz: "Nikt mnie nie budził"

Wczesnym rankiem nad Polską można było zobaczyć rozbłyski, niektórzy słyszeli też wybuchy. W sytuacji wojny przy granicy takie sytuacje powinny alarmować państwowe służby. Minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz, jak sam przyznał w rozmowie w RMF FM… spał. Nie zadziałało również Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.

REKLAMA

Żydzi praktykujący: Jezus, Maryja i Józef

W opisie przybycia Józefa i Maryi do Jerozolimy po narodzinach Jezusa Łukasz podkreśla, że rodzice chętnie przestrzegali obrzędy Pięcioksięgu; rodzina była zakorzeniona we współczesnych żydowskich wierzeniach i zwyczajach – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na święto Ofiarowania Pańskiego 2 lutego prof. Serge Ruzer, wykładowca Religioznawstwa Porównawczego Hebrew University w Jerozolimie.
Ofiarowanie Pańskie, Giovanni Bellini - Pinacoteca Querini Stampalia Żydzi praktykujący: Jezus, Maryja i Józef
Ofiarowanie Pańskie, Giovanni Bellini - Pinacoteca Querini Stampalia / wikimedia.commons CC-BY 4.0/Didier Descouens and one more author - Own work

Publikujemy pełny tekst komentarza:

Święta Rodzina przestrzega Prawa Mojżeszowego

W opisie przybycia Józefa i Maryi do Jerozolimy po narodzinach Jezusa Łukasz podkreśla, że rodzice chętnie przestrzegali obrzędy Pięcioksięgu, a nawet podaje dokładny cytat z Księgi Wyjścia 13 (cytuję Łk 2, 22-24): „Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego”. 

Wcześniej Łukasz pisze: „Gdy nadszedł dzień ósmy i należało obrzezać Dziecię, nadano Mu imię Jezus”. Autor wskazuje, że rodzina przestrzegała jeszcze jednego fundamentalnego rytuału ustanowionego przez Torę - obrzezania noworodka płci męskiej ósmego dnia, a także żydowskiego zwyczaju nadawania dziecku imienia w czasie tego rytuału. W dalszej części Łukasz opisuje pielgrzymkę do Jerozolimy, aby zaznaczyć religijną dorosłość Jezusa, tak zwaną bar micwę, obchodzoną w tamtych czasach w wieku trzynastu lat (jak dziś) lub dwunastu. Jest to charakterystyczna cecha Łukasza.

Zakorzenienie w żydowskich wierzeniach

Mateusz pisze w inny sposób, ponieważ w swoich pierwszych rozdziałach koncentruje się na powiązaniach Jezusa z postaciami biblijnej przeszłości Izraela – z Dawidem, Abrahamem, Mojżeszem. Łukasz natomiast podkreśla jak silnie rodzina była zakorzeniona we współczesnych żydowskich wierzeniach i zwyczajach. Co znamienne, strategia ta nie kończy się na rodzicach. W ten oto sposób nasz autor opisuje początek misji Jezusa (Łk 4, 14-16): „Potem powrócił Jezus w mocy Ducha do Galilei, a wieść o Nim rozeszła się po całej okolicy.  On zaś nauczał w ich synagogach, wysławiany przez wszystkich. Przyszedł również do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać”. To ostatnie spostrzeżenie Łukasza ukazuje Jezusa jako praktykującego żydowską pobożność z pierwszego wieku skupioną na synagodze. 

Rola Świątyni

Innym wyróżniającym się motywem w epizodzie Prezentacji jest to, że sprawiedliwy Symeon został obdarzony Duchem Świętym równym darowi proroctwa (Łk 2, 25-26): „A żył w Jerozolimie człowiek, imieniem Symeon. Był to człowiek prawy i pobożny, wyczekiwał pociechy Izraela, a Duch Święty spoczywał na nim. Jemu Duch Święty objawił, że nie ujrzy śmierci, aż zobaczy Mesjasza Pańskiego”. 

W późnych czasach Drugiej Świątyni, po tym jak teksty Biblii Hebrajskiej zostały spisane, uważano, że proroctwo pod wpływem Ducha należy do przeszłości. Jednak, jak dowodzi Miszna (traktat Sotah), nadzieja na odkupienie obejmowała przywrócenie proroctwa w czasach mesjańskich, a związek daru Ducha z Mesjaszem jest zazwyczaj podkreślany w przypadku Symeona.

Należy również zrozumieć znaczenie Świątyni (z perspektywy Łukasza), w której Symeon spotyka rodzinę. Zgodnie z powszechną tradycją ewangeliczną, autor powtarza historię oczyszczenia Świątyni przez Jezusa i proroctwo o jej zniszczeniu. Jednak w jego własnym wkładzie na początku tej narracji Świątynia jest wyraźnie w centrum świętości. Księga Dziejów Apostolskich, napisana przez tego samego autora, przedstawia uczniów Jezusa w Jerozolimie jako codziennie odwiedzających Świątynię, prawdopodobnie oczekujących, że odkupienie, wraz z powrotem ich Mistrza rozpocznie się właśnie tam. 

Centrum Heschela KUL
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe