Żydzi praktykujący: Jezus, Maryja i Józef

W opisie przybycia Józefa i Maryi do Jerozolimy po narodzinach Jezusa Łukasz podkreśla, że rodzice chętnie przestrzegali obrzędy Pięcioksięgu; rodzina była zakorzeniona we współczesnych żydowskich wierzeniach i zwyczajach – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na święto Ofiarowania Pańskiego 2 lutego prof. Serge Ruzer, wykładowca Religioznawstwa Porównawczego Hebrew University w Jerozolimie.
Ofiarowanie Pańskie, Giovanni Bellini - Pinacoteca Querini Stampalia
Ofiarowanie Pańskie, Giovanni Bellini - Pinacoteca Querini Stampalia / wikimedia.commons CC-BY 4.0/Didier Descouens and one more author - Own work

Publikujemy pełny tekst komentarza:

Święta Rodzina przestrzega Prawa Mojżeszowego

W opisie przybycia Józefa i Maryi do Jerozolimy po narodzinach Jezusa Łukasz podkreśla, że rodzice chętnie przestrzegali obrzędy Pięcioksięgu, a nawet podaje dokładny cytat z Księgi Wyjścia 13 (cytuję Łk 2, 22-24): „Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego”. 

Wcześniej Łukasz pisze: „Gdy nadszedł dzień ósmy i należało obrzezać Dziecię, nadano Mu imię Jezus”. Autor wskazuje, że rodzina przestrzegała jeszcze jednego fundamentalnego rytuału ustanowionego przez Torę - obrzezania noworodka płci męskiej ósmego dnia, a także żydowskiego zwyczaju nadawania dziecku imienia w czasie tego rytuału. W dalszej części Łukasz opisuje pielgrzymkę do Jerozolimy, aby zaznaczyć religijną dorosłość Jezusa, tak zwaną bar micwę, obchodzoną w tamtych czasach w wieku trzynastu lat (jak dziś) lub dwunastu. Jest to charakterystyczna cecha Łukasza.

Zakorzenienie w żydowskich wierzeniach

Mateusz pisze w inny sposób, ponieważ w swoich pierwszych rozdziałach koncentruje się na powiązaniach Jezusa z postaciami biblijnej przeszłości Izraela – z Dawidem, Abrahamem, Mojżeszem. Łukasz natomiast podkreśla jak silnie rodzina była zakorzeniona we współczesnych żydowskich wierzeniach i zwyczajach. Co znamienne, strategia ta nie kończy się na rodzicach. W ten oto sposób nasz autor opisuje początek misji Jezusa (Łk 4, 14-16): „Potem powrócił Jezus w mocy Ducha do Galilei, a wieść o Nim rozeszła się po całej okolicy.  On zaś nauczał w ich synagogach, wysławiany przez wszystkich. Przyszedł również do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać”. To ostatnie spostrzeżenie Łukasza ukazuje Jezusa jako praktykującego żydowską pobożność z pierwszego wieku skupioną na synagodze. 

Rola Świątyni

Innym wyróżniającym się motywem w epizodzie Prezentacji jest to, że sprawiedliwy Symeon został obdarzony Duchem Świętym równym darowi proroctwa (Łk 2, 25-26): „A żył w Jerozolimie człowiek, imieniem Symeon. Był to człowiek prawy i pobożny, wyczekiwał pociechy Izraela, a Duch Święty spoczywał na nim. Jemu Duch Święty objawił, że nie ujrzy śmierci, aż zobaczy Mesjasza Pańskiego”. 

W późnych czasach Drugiej Świątyni, po tym jak teksty Biblii Hebrajskiej zostały spisane, uważano, że proroctwo pod wpływem Ducha należy do przeszłości. Jednak, jak dowodzi Miszna (traktat Sotah), nadzieja na odkupienie obejmowała przywrócenie proroctwa w czasach mesjańskich, a związek daru Ducha z Mesjaszem jest zazwyczaj podkreślany w przypadku Symeona.

Należy również zrozumieć znaczenie Świątyni (z perspektywy Łukasza), w której Symeon spotyka rodzinę. Zgodnie z powszechną tradycją ewangeliczną, autor powtarza historię oczyszczenia Świątyni przez Jezusa i proroctwo o jej zniszczeniu. Jednak w jego własnym wkładzie na początku tej narracji Świątynia jest wyraźnie w centrum świętości. Księga Dziejów Apostolskich, napisana przez tego samego autora, przedstawia uczniów Jezusa w Jerozolimie jako codziennie odwiedzających Świątynię, prawdopodobnie oczekujących, że odkupienie, wraz z powrotem ich Mistrza rozpocznie się właśnie tam. 

Centrum Heschela KUL
 


 

POLECANE
Sensacyjny wyrok ws. prof. Wojciecha Roszkowskiego, autora podręcznika „Historia i Teraźniejszość” z ostatniej chwili
Sensacyjny wyrok ws. prof. Wojciecha Roszkowskiego, autora podręcznika „Historia i Teraźniejszość”

Zapadł przełomowy wyrok w sprawie prof. Wojciecha Roszkowskiego – krakowski sąd całkowicie oddalił pozew dotyczący rzekomego naruszenia dóbr osobistych dzieci poczętych metodą in vitro, o czym poinformował pełnomocnik profesora, mecenas Krzysztof Wąsowski.

Komunikat dla mieszkańców woj. pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. pomorskiego

Kilka miesięcy przed terminem zakończyliśmy przebudowę blisko 6-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 22 pomiędzy Zblewem i Sucuminem – poinformowała w czwartek 11 grudnia 2025 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Wiadomości
Mapa kariery po technikum. Pod jakie zawody warto kształcić się już dziś?

Wybór odpowiedniej ścieżki edukacyjnej zaraz po ukończeniu szkoły podstawowej stanowi często nie lada wyzwanie zarówno dla młodych ludzi, jak i ich rodziców. Decyzja ta wpływa bezpośrednio na przyszłe możliwości zarobkowe, a zdobycie konkretnego fachu w młodym wieku daje ogromną przewagę na wymagającym rynku pracy. Warto zatem spojrzeć na dostępne opcje z perspektywy realnego zapotrzebowania pracodawców, którzy coraz częściej poszukują specjalistów posiadających już pewne umiejętności praktyczne.

Nowy wzór munduru polowego polskiego żołnierza. Ryś zamiast Pantery z ostatniej chwili
Nowy wzór munduru polowego polskiego żołnierza. "Ryś" zamiast "Pantery"

Ministerstwo Obrony Narodowej pracuje nad całkowicie nowym wzorem munduru polowego oraz listą certyfikowanych produktów, które żołnierze będą mogli kupować prywatnie. Zapowiadane zmiany to część szerokiej modernizacji indywidualnego wyposażenia armii w ramach operacji „Szpej”.

Niemcy ponownie licytują pamiątki po ofiarach zbrodni na Polakach z ostatniej chwili
Niemcy ponownie licytują pamiątki po ofiarach zbrodni na Polakach

W czwartek dziennik "Rzeczpospolita" poinformował, że niemiecki dom aukcyjny Peter F. Harlos KG w Wunstorf handluje rzeczami ofiar niemieckich zbrodni. To już drugi taki przypadek; w listopadzie wybuchła afera po tym, gdy podobne aukcje organizował niemiecki dom aukcyjny Felzmann.

Plan pokojowy dla Ukrainy. Merz podał termin z ostatniej chwili
Plan pokojowy dla Ukrainy. Merz podał termin

Kanclerz Niemiec Friedrich Merz powiedział w czwartek, że spodziewa się w nadchodzący weekend rozmów z administracją prezydenta USA Donalda Trumpa na temat przedłożonych przez stronę europejską propozycji pokojowych dla Ukrainy.

Potężny wyciek ropy w Niemczech. Tuż przy granicy z Polską Wiadomości
Potężny wyciek ropy w Niemczech. Tuż przy granicy z Polską

Ponad 200 tysięcy litrów ropy przedostało się do środowiska po poważnej awarii niemieckiego rurociągu przesyłającego surowiec do Rafinerii PCK Schwedt. Ropa tryskała na kilkanaście metrów, a uszczelnianie instalacji trwało wiele godzin. Do zdarzenia doszło zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od Polski.

Karol Nawrocki: Nie trafiła do mnie oficjalna informacja o planowanym przekazaniu Ukrainie MiG-ów z ostatniej chwili
Karol Nawrocki: Nie trafiła do mnie oficjalna informacja o planowanym przekazaniu Ukrainie MiG-ów

Prezydent Karol Nawrocki powiedział w czwartek, że nie trafiła do niego oficjalna informacja o planowanym przekazaniu Ukrainie samolotów MiG-29. Dodał, że współpraca między nim a szefem MON Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem wygląda dobrze, a on sam jest spokojny, że sprawa się wyjaśni.

Syn eurodeputowanej KO potrącony na pasach. Kierowca uciekł, ale policja zatrzymała 21-latka Wiadomości
Syn eurodeputowanej KO potrącony na pasach. Kierowca uciekł, ale policja zatrzymała 21-latka

Syn eurodeputowanej KO i radny Konrad Wcisło został potrącony na przejściu dla pieszych tuż obok swojego domu w Lublinie. Sprawca uciekł z miejsca zdarzenia. Policja zatrzymała już 21-letniego mieszkańca miasta, który miał prowadzić auto jednej z popularnych aplikacji przewozowych.

Kreml reaguje na zatrzymanie rosyjskiego naukowca w Polsce z ostatniej chwili
Kreml reaguje na zatrzymanie rosyjskiego naukowca w Polsce

Wysoko postawiony przedstawiciel muzeum Ermitaż w Petersburgu Aleksandr B. został zatrzymany w Polsce przez ABW. – To skandal prawny. Absolutnie – powiedział rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow.

REKLAMA

Żydzi praktykujący: Jezus, Maryja i Józef

W opisie przybycia Józefa i Maryi do Jerozolimy po narodzinach Jezusa Łukasz podkreśla, że rodzice chętnie przestrzegali obrzędy Pięcioksięgu; rodzina była zakorzeniona we współczesnych żydowskich wierzeniach i zwyczajach – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na święto Ofiarowania Pańskiego 2 lutego prof. Serge Ruzer, wykładowca Religioznawstwa Porównawczego Hebrew University w Jerozolimie.
Ofiarowanie Pańskie, Giovanni Bellini - Pinacoteca Querini Stampalia
Ofiarowanie Pańskie, Giovanni Bellini - Pinacoteca Querini Stampalia / wikimedia.commons CC-BY 4.0/Didier Descouens and one more author - Own work

Publikujemy pełny tekst komentarza:

Święta Rodzina przestrzega Prawa Mojżeszowego

W opisie przybycia Józefa i Maryi do Jerozolimy po narodzinach Jezusa Łukasz podkreśla, że rodzice chętnie przestrzegali obrzędy Pięcioksięgu, a nawet podaje dokładny cytat z Księgi Wyjścia 13 (cytuję Łk 2, 22-24): „Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego”. 

Wcześniej Łukasz pisze: „Gdy nadszedł dzień ósmy i należało obrzezać Dziecię, nadano Mu imię Jezus”. Autor wskazuje, że rodzina przestrzegała jeszcze jednego fundamentalnego rytuału ustanowionego przez Torę - obrzezania noworodka płci męskiej ósmego dnia, a także żydowskiego zwyczaju nadawania dziecku imienia w czasie tego rytuału. W dalszej części Łukasz opisuje pielgrzymkę do Jerozolimy, aby zaznaczyć religijną dorosłość Jezusa, tak zwaną bar micwę, obchodzoną w tamtych czasach w wieku trzynastu lat (jak dziś) lub dwunastu. Jest to charakterystyczna cecha Łukasza.

Zakorzenienie w żydowskich wierzeniach

Mateusz pisze w inny sposób, ponieważ w swoich pierwszych rozdziałach koncentruje się na powiązaniach Jezusa z postaciami biblijnej przeszłości Izraela – z Dawidem, Abrahamem, Mojżeszem. Łukasz natomiast podkreśla jak silnie rodzina była zakorzeniona we współczesnych żydowskich wierzeniach i zwyczajach. Co znamienne, strategia ta nie kończy się na rodzicach. W ten oto sposób nasz autor opisuje początek misji Jezusa (Łk 4, 14-16): „Potem powrócił Jezus w mocy Ducha do Galilei, a wieść o Nim rozeszła się po całej okolicy.  On zaś nauczał w ich synagogach, wysławiany przez wszystkich. Przyszedł również do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać”. To ostatnie spostrzeżenie Łukasza ukazuje Jezusa jako praktykującego żydowską pobożność z pierwszego wieku skupioną na synagodze. 

Rola Świątyni

Innym wyróżniającym się motywem w epizodzie Prezentacji jest to, że sprawiedliwy Symeon został obdarzony Duchem Świętym równym darowi proroctwa (Łk 2, 25-26): „A żył w Jerozolimie człowiek, imieniem Symeon. Był to człowiek prawy i pobożny, wyczekiwał pociechy Izraela, a Duch Święty spoczywał na nim. Jemu Duch Święty objawił, że nie ujrzy śmierci, aż zobaczy Mesjasza Pańskiego”. 

W późnych czasach Drugiej Świątyni, po tym jak teksty Biblii Hebrajskiej zostały spisane, uważano, że proroctwo pod wpływem Ducha należy do przeszłości. Jednak, jak dowodzi Miszna (traktat Sotah), nadzieja na odkupienie obejmowała przywrócenie proroctwa w czasach mesjańskich, a związek daru Ducha z Mesjaszem jest zazwyczaj podkreślany w przypadku Symeona.

Należy również zrozumieć znaczenie Świątyni (z perspektywy Łukasza), w której Symeon spotyka rodzinę. Zgodnie z powszechną tradycją ewangeliczną, autor powtarza historię oczyszczenia Świątyni przez Jezusa i proroctwo o jej zniszczeniu. Jednak w jego własnym wkładzie na początku tej narracji Świątynia jest wyraźnie w centrum świętości. Księga Dziejów Apostolskich, napisana przez tego samego autora, przedstawia uczniów Jezusa w Jerozolimie jako codziennie odwiedzających Świątynię, prawdopodobnie oczekujących, że odkupienie, wraz z powrotem ich Mistrza rozpocznie się właśnie tam. 

Centrum Heschela KUL
 



 

Polecane